DETROIT: – Det beste med 2008 er at året er over, sukker Toyotas Bob Carter og skuer over forsamlingen av forventningsfulle journalister i Cobo Hall i Detroit. Og der Carter skuer inn i 2009, ser han også tredje generasjon av hybridbilen Prius rulle lydløst fram mot scenen. For Prius kan naturligvis fortsatt kjøres (riktignok bare korte strekninger) på kun elkraft.

Hybrid i 12 år

Toyota viste mot og innsikt da de i 1997 lanserte bensin/elektriske Prius. 12 år og mer enn en million solgte biler senere fornyes Prius, men til det gjenkjennelige. For å se forskjell på de to modellene krever et trenet. Selv om plattformen er helt ny og mesteparten av hybridteknologien skiftet ut, ser de to modellene nærmest helt like ut. Forskjellen kommer først fram inne i bilen i form av bedre plass og annerledes instrumentering. Men viktigst av alt: Toyota beholder særpreget på Prius slik at alle som ser bilen vet at eieren gladelig eksponerer sin positive innstilling til å verne miljøet. Toyota har ambisiøse mål med Prius. Allerede ruller 700.000 Prius på amerikanske veier og flere skal det bli. Sammenlagt planlegges 400.000 årlige Prius-salg i 80 land fra 2011.

Sterk salgsvekst

Og blant dem er naturligvis Norge hvor Prius-salget økte jevnt til å nå en foreløpig topp i fjor på 1467 enheter, opp 49,8 prosent fra året før i et bilmarked som falt 14,4 prosent.

– Vi skal selge flere Prius i 2009, men jeg kan ikke gi noe eksakt tall, opplyser informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge. Ny Prius kommer først mot slutten av sommeren, og prisen kjenner ingen. – Den blir neppe særlig dyrere enn modellen som erstattes. I ny Prius vektlegges utslipp, sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper, understreker Skramstad.

10 prosent lavere utslipp

Samtidig fortsetter Toyotas mann å messe om bilens fortreffelighet i Detroit; at den nå slipper ut 10 prosent mindre CO2, at motoreffekten økes fra 78 til 98 hk og at samlet motoreffekt oppgis til 134 hk. Samtidig gir solcellepanel på taket energi til drift av det helelektriske klimaanlegget i bilen. Den nye modellen skal komme under 0,4 l/mil, men det foreligger ingen offisielle tall foreløpig. Men Toyota valgte ikke å gjøre Prius om til hybrid som kan lades fra strømnettet (plug-in). Ei heller inneholder bilen litium-ion batterier som brukes i mobiltelefoner og kameraer. Toyota erkjenner at litium-ion batterier kommer, men at ny Prius kom for tidlig i forhold til batteriutviklingen. Dessverre kan heller ikke ny Prius trekke tilhenger av noe slag.

Insight fra Honda

Men mens Prius så langt i praksis har vært alene som folkehybrid i Norge, lover Honda nå konkurranse med en helt ny Insight. Til forveksling ser bilen ut som Prius, den har like kraftig bensinmotor (98 hk), men nikkel metall hybrid-batteriene gir kun energi til 13 hk elmotorhester. Hondaen regnes derfor som mild hybrid. Men Toyota har flere hybrider på vei mot Norge. Omtrent samtidig med Prius skiftes Lexus RX 400 H ut med 450 H. Heller ikke her er den utvendige forskjellen påtrengende, men igjen økes motoreffekten (til 295 hk) samtidig som forbruket senkes. Med på lasset følger 10 kollisjonsputer, informasjonsvisning på frontruten og radarstyrt cruisekontroll. Lexus HS 250 sedan hybrid kommer derimot ikke til Norge.