Produktsjef Jan Tore Kopperud hos den norske VW-importøren har ikke bare ansvaret for å lansere sjette generasjon av Golf GTI i Norge – en jobb han innrømmer kan være tung for en kompaktbil som prisstarter rundt 443.000 kroner. Han kjører også første generasjon GTI privat. En 1983-modell, effektøkt med hele to hk til 112 hk fra opprinnelsen. Sanne GTI-entusiaster holder ut at prisen faktisk er nær tidoblet fra første norske lansering i 1977. Da kostet bilen 45.000 kroner, mens forhandlerne forlangte 35.000 kroner for en Golf LS med 75 hk motor. Så knyttet er Kopperud til GTI at han var med på å starte Volkswagen-Audi Club Norwegen, den største bilklubben i Norge med 6800 medlemmer. Men så vokste Kopperud også opp med GTI i familien fra han var 14 år gammel. Da hadde han allerede bladd og lest seg gjennom hundrevis av bilblader siden GTI-ens opprinnelse i 1976.

Ikke lenger unik

Kjørt innenfor fartsbestemmelsene kan man knapt kjøre tryggere enn i en Golf GTI. Veigrepet overgår alle de andre modellene til landets klart mest foretrukne bil, og det enorme bunndraget hjelper deg raskt forbi når behovet dukker opp. Likevel er ikke Golf GTI lenger unik. Det finnes etter hvert mange bilmodeller med tilsvarende ytelser eller mer. Derfor innrømmer Kopperud at det er noe spesielt med originalen. – Den er så morsom å kjøre fordi den kjøres helt manuelt. Gjør du en feil så merkes det. Nye GTI er så full av elektronikk at den ikke gir samme følelse av å kjøre bil. Fordelen er at føreren kan gjøre flere feil uten at det får de samme konsekvensene, sier Kopperud. Fra 1000 biler for 26 år siden til 40 biler. Det er antallet importøren tror vil velge en ny GTI i år. Og om du lurer på hva GTI er forkortelse for? Gran Turismo Injection. VW har varemerkebeskyttet betegnelsen.

1000 nordmenn

Egentlig burde GTI-biler forbigås i stillhet, fordi slike i hendene på ukyndige pirrer en trafikkultur som kan skape død og fordervelse. Likevel er det noe med Golf GTI som har fascinert 1,7 millioner kjøpere verden rundt gjennom hele 33 år. På det meste – i 1983 – kjøpte mer enn 1000 nordmenn en ny Golf GTI. Og det av en bil VW opprinnelig ikke hadde planlagt å produsere i mer enn 5000 eksemplarer.

For entusiaster

Omleggingen av det norske bilavgiftssystemet endret imidlertid identiteten til Golf GTI og tilsvarende biler i Norge. GTI gikk fra å være folkelig til å bli kjøremaskinen for entusiaster. GTI startet på bakrommet, og som med så mye annet hos Volkswagen begynte det hos Audi. VW hadde kjøpt Audi og med på lasset fulgte spennende teknikk, blant annet en 1,6 liters motor med ytelse på 110 hk tilpasset Audi 80 GTE. Hva om man plasserte motoren inn i nylig lanserte Golf? Den var jo lettere. Ville det virke? Det virket. Høsten 1975 sto Golf GTI på Frankfurtmessen. Ingen andre hadde noe tilsvarende å tilby. Den 3,8 meter lange bilen likte seg best på høye turtall, veide 810 kilo, dro til 100 km/t på ni sekunder og passerte 180 km/t i toppfart. Allerede ved lanseringen sent i 1976 var det klart at kundene elsket den. Dette ville bli en storselger selv om den til å begynne med kun var å få kjøpt i sølv og rød.

Fetere, ikke latere

Siden ble Golf GTI fetere, men ikke latere. Nå veier den akkurat 500 kilo mer, har 210 hk, klarer 240 km/t og akselererer til 100 km/t på 6,9 sekunder. Samtidig er gjennomsnittsforbruket senket fra 0,8 liter/mil til 0,73 liter/mil.