- Det er et av de vanligste spørsmålene vi får, men også et av de vanskeligste å svare på, fastslår fagkonsulent Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening. For en sykkel er jo ikke bare en sykkel. De finnes i et utall typer: Terrengsykler, hybridsykler, racer- eller landeveissykler, bysykler, downhillsykler, dirtsykler og mange andre. - Dessuten, man må ikke se seg blind på pris. Det viktigste er at sykkelen faktisk passer til deg. - At det for eksempel ikke er for langt mellom setet og styret i forhold til din lengde. Og at du ikke blir sittende mer foroverlent enn magemusklene dine er trent for. Det kan føre til smerter i nakke, rygg og armer, og gi et dårligere overblikk i trafikken.

Merkebevissthet

Det er også en fare å bli for opptatt av merker. Mange er for eksempel opptatt av merke og modell på giret. Dette vet sportsbutikkene godt, og de bruker det for alt det er verdt. - Det er typisk at bakgiret på en sykkel er dyrere enn resten av delene på sykkelen. Bakgiret er gjerne av et anerkjent merke, og så tror folk feilaktig at resten av delene holder samme høye standard. Slik kan man bli lurt. Husk at dersom en butikk reklamerer med at en sykkel leveres med Shimano XT, kan det hende at det f.eks. bare er navet som er XT, mens resten er levert av et annet merke. Spør derfor om sykkelen f.eks er utstyrt med komplett Deore. Full Deore-pakke gir mye for pengene. - Dette gjelder innenfor alle prisklasser. Slik kan man bli lurt, sier Fagervold.

Vekt

Ifølge Fagervold er vekten den viktigste forskjellen på dyre og billige sykler. - Fra de dyreste til de billigste modellene kan det skille mange kilo, og de kiloene utgjør en kjempeforskjell for sykkelgleden, fastslår han. - Du merker det spesielt i oppoverbakkene og når du akselererer. En billig sykkel blir treig i hver eneste lille, slake bakke. En dyr sykkel gir også mer spenst og en annen følelse, forklarer sykkelentusiasten. - Når det er sagt, er det selvsagt ingen vits i å bruke tusenvis av kroner på sykkel hvis du ikke bruker mye tid på å sykle, fastslår han.

Rittmester eller hyggesyklist?

Her er en pekepinn på hvor mye du bør bruke på sykkel - ut fra hvor mye du sykler. I tillegg må du finne ut hvilken type sykkel du vil ha - Skal du først og fremst kjøre i skog og mark, er terrengsykkel best. - Kjører du mest på asfalt, men også litt i terreng, er hybrid bra. - Kjører du kun på asfalt og mest korte turer, kan en bysykkel være et greit alternativ. - Skal du bruke sykkel til å trene og kjøre langt og raskt på asfalt, så er trolig landeveissykkelen best for deg. Denne generelle prisguiden gjelder for alle kategoriene. Tommelfingerregel: Sammenlign priser og informasjon fra flere butikker før du slår til.

15.000 eller dyrere

Du er en svært ivrig trenings- og/eller konkurransesyklist, som deltar i turritt eller terrengsykkelritt på jevnlig basis. Du kan forvente: * Vekt: En svært lett sykkel, fra 6 kilo til 12 kilo. Dyrest betyr som regel lettest. * Ramme: Karbon * Gir, bremser, gaffel, hjul: De letteste og mest velfungerende komponentene, men på de billigste syklene i klassen er ofte bakgiret dyrere enn resten av komponentene. (NB: Toppmodellene innen terrengsykler starter på ca. 15.000 kroner, mens toppmodellene innen landeveissykler starter på ca. 20.000 kroner)

10.000-15.000 kroner

Du er en sykkelentusiast som bruker sykkelen til trening i tillegg til sykling til og fra jobb. Du deltar gjerne i turritt/terrengsykkelritt. Selv om du ikke kjemper i toppen, har du større ambisjoner enn bare å gjennomføre. Du kan forvente: * Vekt: Noe tyngre sykler enn de dyreste i toppklassen * Ramme: Aluminium * Gir, bremser, gaffel, hjul: Øvre mellomklasse. Typisk er bakgiret fra prisklassen over, mens resten av komponentene er av dårligere kvalitet.

6000-10.000 kroner

Du sykler daglig til og fra jobb, og har 3 kilometer eller mer hver vei. I tillegg liker du innimellom å trene med sykkelen, og kan finne på å slenge innom et turritt eller terrengritt. Målet er da stort sett bare å gjennomføre. Du kan forvente: * Vekt: 1-2 kilo tyngre sykler enn i toppklassene * Ramme: Aluminium * Gir, bremser, gaffel, hjul: Mellomklasse. Typisk er bakgiret fra prisklassen over, mens resten av komponentene er av dårligere kvalitet.

3000-6000 kroner

Du sykler ofte til og fra jobb, men avstandene er ikke nødvendigvis så store. Ellers brukes sykkelen nå og da til søndagstur i skog og mark. Du vil ha mest mulig ut av de turene du tar. Du kan forvente: * Vekt: 13-14,5 kilo * Ramme: Aluminium * Gir, bremser, gaffel, hjul: Nedre mellomklasse. Felgbremser (V-bremser) istedenfor skivebremser. Typisk er bakgiret fra prisklassen over, mens resten av komponentene er av dårligere kvalitet. (NB: Landeveissykler har felgbremser, som er lettere, uansett prisklasse).

Opp til 3000 kroner

Sykkelen brukes som enkelt fremkomstmiddel på korte og enkle turer. Du har ikke behov for å kjøre fort eller å akselerere raskt, og vil helst ikke bli svett. Du har ikke noe imot å trille i oppoverbakkene. Du kan forvente: * Vekt: Ofte 15 kilo eller mer * Ramme: Stål (rimeligst) eller aluminium * Gir, bremser, gaffel, hjul: De enkleste komponentene med høyest vekt og dårligst funksjonalitet.