Japansk bilindustri tar sats mot en framtid ingen riktig vet hvor bærer hen. Ett er i hvert fall sikkert: Forbruket og utslippet fra transportsektoren må ned – sannsynligvis mot et null-nivå. Men ingen vet når politikerne i verdens viktigste økonomier bestemmer seg for når nok er nok, og stenger drivstofftilførselen til biler med fossilt drivstoff på tanken.

Kvantesprang

– Vi som arbeider med bil lever virkelig i en spennende tid, og det er nå de tekniske kvantesprangene skjer, sier importdirektør for Subaru i Norge, Arne Berg, og speider ut over et landskap på Tokyo Motor Show, en utstilling fylt opp med hybrider og elektriske biler. De er store og de er små, men framfor alt slipper de ut lite eller intet fra eksosrøret. Det vil si at eksosrøret forsvinner med forbrenningsmotoren. – La oss gi den konvensjonelle motoren 20 til 25 år før den slår sin siste gnist, fortsetter Berg. Som de fleste andre i bilbransjen tror Berg at hybrider, plugg-inn/ladbare hybrider og hybrider med miljønøytrale hjelpemotorer kommer til å dominere før ren eldrift overtar.

Løser ladeproblemene

– Kanskje vi får brenselceller, eller noe annet vi i dag ikke vet hva er. Om 25 år vil uansett hovedmotoren være elektrisk på nye biler, mener Berg. Innen den tid tror han at problemene rundt elbilenes korte rekkevidde og lange oppladingstid for lengst vil være løst. – Bare se 25 år tilbake og tenk gjennom hvordan teknologien har endret vårt levesett. Jeg ser ikke bort fra at i fremtiden lades bilene trådløs, og kanskje det skjer mens vi kjører. Berg er også enig med forsker Mårten Levenstam hos Volvo i at om 25 år vil datateknologien gjøre bilene kollisjonsfrie, hvilket åpner for helt andre måter å bygge bilen på, samtidig som det endrer vår måte å ferdes i trafikken. Da kommer biltog som EU allerede eksperimenterer med for å få bukt med de verste køene.

Ladbare tråsykler

Men Tokyo Motor Show har langt mer å by på. For eksempel ladbare tråsykler, slik at den som sitter på sykkelsetet ikke skal behøve å slippe ut mer CO2 enn nødvendig under tråkkingen. Elmotoren gjør resten. Nå er naturligvis ikke tråsykler med hjelpemotor noe nytt i Norge. Det er bare det at i Tokyo ser du dem overalt. Så kommer naturligvis den elektriske mopeden og scooteren. Ikke slik vi er vant til å se denne type kjøretøy, men i sammenleggbar utførelse og designet på en slik måte at E.T. umiddelbart hadde "ringt hjem" om saken.

Gåhjelp

Honda går enda et skritt videre, i bokstavlig forstand. Der har man oppfunnet gåhjelp som festes til beina, samtidig som man sitter på et lite sete. Med batterikraft hjelpes beina til mer styrke i motbakker og trapper. Honda tester ut et par varianter av gåhjelpen på japanske sykehus for å videreutvikle teknologien som et hjelpemiddel for folk med dårlige bein, opplyste Yusuke Hasegawa. Og vil man ikke gå, kan man jo bare sette seg på Hondas U3-X, et elektrisk "kjøretøy" med ett hjul som bringer deg framover – eller sidelengs – i opptil seks kilometer per time. Men hva man skal med det, kunne ikke selv ikke Hasegawa gi noe godt svar på.