Mange vil fra 1970-årene huske en diger og særpreget bil med spesielt lav front, plass til fire voksne og bærer av navnet Lagonda, familiealibiet til Aston Martin. Også Lagonda skulle være en rask bil, men ble ofte sett stillestående. For Lucas – i sarkastiske vendinger kjent som mørkets fyrste – hadde levert elektronikk til bilen langt over firmaets kompetansenivå. Det skulle også vise seg å bli Lagondas bane. På nettet omtales bilen nå som en av de 50 verste gjennom all tid.

Rått SUV-konsept

Det hindrer ikke Aston Martin-eier Prodrive i å børste av støvet og klistre navnet bak på ett av vårens aller største SUV-konsepter, med en front så diger og glefsende at selv ville dyr i Afrika hadde løpt sin vei i møtet med det engelske uhyret. – Luksusbil for fremtiden, sa Aston Martin Lagonda-sjef Ulrich Bez til gispende fremmøtte på Genève-messen. Bez mener fireseteren kan være i produksjon innen tre år. Han ser særlig Russland, Midtøsten og Kina som interessante markeder. Lamborghini har åpenbart ikke den samme oppfattelsen av situasjonen. Nylig annonserte selskapet at de dropper produksjonen av firedøreren Estoque grunnet finanskrisen, skriver dn.no

Lesten til Mercedes GL

Settes firehjulstrekkeren i produksjon snakkes det både om hybrid, diesel og bioetanol. Konseptet har Aston Martin Lagonda bygget på lesten til Mercedes GL, fordi Bez anser Mercedes-teknologien som klart best. Men uansett avansert teknikk og teoretisk lavt forbruk, passer egotripper på dette nivået dårlig til stående krav om felles innsats for å redde miljøet.