– Vi har en visjon om at vi skal gjøre norsk mote til en anerkjent merkevare. Hvis du spør en innkjøper i for eksempel Danmark "hvilken opplevelse har du av norsk mote?", så er svaret i beste fall vagt, sier Thor Husby, prosjektlederen for Norsk Mote Institutt. – Det er fordi vi ikke har vært store og skapt internasjonale trender. Men ved å opptre sammen, tror vi at vi kan bidra til en god utvikling. Vi ligger ikke på noe sykeleie, fortsetter Husby. Nå kommer knutepunktet som skal samle, veilede og profilere bransjen: Norsk Mote Institutt er verktøykassa – eller syskrinet – som kan gjøre "norwegian fashion" til et internasjonalt begrep. – Det finnes store og oppegående virksomheter som bruker norske designere. Og flere små designere er ute i et hundretalls butikker og på vei ut i verden. Vi har en stor underskog og en ny generasjon som gjør seg gjeldende, sier Husby.

Motemedisin

I årevis har designermiljøet vært preget av frustrasjon. Man har savnet støtteordninger, og ment at mote har vært lavt prioritert. For ett år siden stilte den første rapporten om norsk motedesign diagnosen: Pasienten var kreativt oppegående, men hanglet fælt når det kom til bisnissbiten. Derfor henger Norge mil etter både dansker og svensker. Og derfor er også norsk mote og design et fremmedord i utlandet.

Hallo, det er Norge...

Men en ny norsk motehimmel kan være iferd med å åpne seg: "Norsk design er på kraftig marsj, ut over kartet, inn i en internasjonal bevissthet. Men det har vært en lang reise, og designtoget har akkurat begynt å gå," Dette skriver den svenske forfatteren, redaktøren og journalisten Staffan Bengtsson når han vier 160 sider til den nye norske designbølgen i boken "Norway Calling". – Overalt ser vi hvordan mote påvirker formgiving og arkitektur. Tekstil er blitt et grenseoverskridende materiale som alle designere benytter seg av, forteller Bengtsson.

Forene tradisjoner

Skal Norge lykkes på det internasjonale markedet, tror han en organisasjon som Norsk Mote Institutt er helt avgjørende. – Alle kan ikke være genier på kammerset som klarer seg helt på egne bein. Mote er et spørsmål om industri, og det må satses penger hvis tilveksten skal holde seg, sier mannen som har flerfoldige bøker og TV-programmer om design og arkitektur bak seg, og som regnes som designguru i nabolandet. – Jeg sier som nederlandske Li Edelkoort (red. anm.: en enda større designguru): Snart lever vi alle på landet, ikke i byen. Med det mener jeg at tradisjoner og kunnskap om håndverket kommer til å avgjøre hvem som overlever, og hvem som må gi seg i fremtiden. – Jeg tror at de som klarer å forene den norske tradisjonen i form, materiale og miljøbevissthet, med high-tech og et intelligent produksjonsapparat – de kommer til å nå lengst og gi oss de skjønneste plagg.