KLIKK.NO/MOTOR/BÅT: Klikk.no har i samarbeid med Vi Menn Båt kjørt mange hundre båttester de siste årene, der drivstofforbruk har vært en viktig faktor. Selv om forbruket og økonomiske fartsområder varierer mellom båt- og motortyper, er det mye båtføreren selv kan påvirke. Allerede på ganske små båter, kan bevisst kjøring være med på å spare lommeboka og miljøet. Det skal ikke mye til for å kutte forbruket med 5-8 liter pr. time med en 50 hk fire-takter på en 5-meters skjærgårdsjeep. Les også: Scan Boats konkurs

Tusenlapper spart

Med en bensinpris på rundt 14 kroner literen og 30-40 timers gangtid i løpet av sommerferien, sparer du opp mot 3000-4000 kroner, uten å bruke båten mindre. For store turbåter er gevinsten like stor, ikke bare fordi prisen på avgiftsfri marinediesel har rast i været og koster godt over 11 kroner literen flere steder, men også fordi disse båtene kjøres langt. Denne sommeren kjører Klikk.no og Vi Menn Båt to store reportasjebåter som tråler kysten på jakt etter fine havner og opplevelser. Les også: – Vi tåler svingningene i båtmarkedet

Ikke full gass

Vi har allerede erfart at fornuftig kjøring enkelt kan kutte forbruket med inntil 30 prosent. På en typisk feriedistanse som Oslo-Kristiansand-Oslo vil eksempelvis vår 32-fots reportasjebåt fort redusere drivstoffutgiftene med over 3000 kroner. De siste årene er flere båter blitt levert med forbruksmålere. Er du så heldig – bruk den. For selv om ikke tallene alltid er 100 % nøyaktig, viser de trenden. Dermed kan en liten observasjon av farts- og forbruksmåler spare deg for mange dyre dråper. Les også: Verdens vakreste velger Vestlandet De aller fleste må imidlertid klare seg uten forbruksmålere. Da er første bud, enten båten er stor eller liten, å holde seg unna full gass. Bare å redusere turtallet på motoren med 10-20 prosent har stor effekt. Også når du kjører sakte, kan du spare mye. Igjen et eksempel fra vår 32-foter: Øker vi farten fra syv til åtte knop, er vi nær en dobling av forbruket. Den beste visuelle indikasjonen er hekksjøen. Med en gang du graver opp store bølger, kjører du ineffektivt på lav fart. Les også: Deilig med diesel

Skygg unna!

For de aller fleste båter er fartsområdet mellom 10-20 knop tabu rent forbruksmessig. Her jobber skrog og motor bokstavelig talt i motbakke. Det er viktig å få båten til å plane ut og gå lett i sjøen. Men her er det store individuelle forskjeller, avhengig av båttype, motor og størrelse. Ser vi på forbruksmålingene fra våre mange båttester, vil de aller fleste vanlige båter ha en økonomisk marsjfart på ca. 22-28 knop. Les også: Yachtgigant lanserer miljøvennlig 75-foter I tillegg er god planlegging en solid bidragsyter til drivstofføkonomien. Det er ikke noe som får forbruket på en turbåt til å rase i været som vind og bølger. Særlig for de lange transportstekkene over åpne områder kan det være lurt å planlegge ut fra værmelding og den tiden på døgnet det erfaringsmessig blåser minst. Nøyaktig ruteplanlegging sikrer også at du tar den mest effektive leden til målet. Les også: Frykt og avsky i skjærgården