BMWs nye X1-serie befinner seg mellom de miljømessig utskjelte SUV-ene og tradisjonelle stasjonsvogner. Samtidig tar BMW for alvor opp konkurransen med folke-SUV-er som VW Tiguan, Ford Kuga, Honda CR-V og Toyota RAV4. La det med en gang være klart at X1 befinner seg mellom 1-serien og den etter hvert aldrende X3 i pris – hvilket betyr ganske nær 3-serien rent prismessig. Så hva er da poenget?

Imagebygger

Vel, den viktigste grunnen til å velge BMWs 1-serie med X på bakluka ser ut til å være for å pynte på selvbildet. Den ser barskere og mer SUV-aktig ut enn vanlige stasjonsvogner, uten å virke vulgær eller miljøfiendtlig. Onde tunger omtaler allerede X1 som den nye konebilen i Bærum (tar over for X3). I sum utgjør dette suksessoppskriften for X1 i Norge. Kundene står allerede i kø for bilen som importøren frykter de ikke vil klare å skaffe nok av. X1 blir den første X-bilen fra BMW hvor kunden kan velge vekk firehjulstrekket til fordel for bare bakhjulsdrift. Det senker prisen med 40.000 kroner, uten å være synlig på mer enn fem meters avstand.

Følger Nissan

Men snakker vi ikke nå om å kjøpe seg falsk oppmerksomhet hos naboer og venner uten å betale prisen? Tja, BMW følger jo egentlig bare i de fete sporene Nissan allerede har kjørt opp med suksessen Qashqai, landets femte mest kjøpte bilmodell så langt i år. Nøyaktig fire av fem Qashqai-kjøpere sparer penger ved å velge bort firehjulstrekket. BMW X1 kjører som BMW-er flest –godt. Dette fordi BMW legger både sjelen og pengene i bilens chassis. Med bakhjulsdrift kjører BMW i sirkler rundt forhjulsdrevne konkurrenter på bar asfalt. Så får det heller være at eksempelvis konkurrenten VW Tiguan har interiørplast med bedre opplevd kvalitet, og at de fleste av konkurrentene har mer bagasjeplass.

Flaut

På sommerføre betyr firehjulstrekket lite i en bil som X1. På vinterføre, derimot, blir X1 S-drive hengende hjelpeløst etter der X-drive drar i gang uten problemer i bratte og islagte bakker. Husk da hvor flaut det må være på kjøre seg fast på en snødekt parkeringsplass med en tohjulsdrevet SUV, fordi egoet tilsa barskere bil enn lommeboka. Mange, særlig eldre mennesker, kjøper SUV for å sitte høyere med bedre oversikt i trafikken. Selv ikke det argumentet kan brukes på X1, fordi bilen rett og slett ikke er særlig høybygd og i så måte ikke i nærheten av bestselger-SUV-en VW Tiguan.

Konklusjon

Hvis ikke det å være tøff i trynet betyr mest, så vil BMWs 3-serie stasjonsvogn etter vår mening være et bedre bilalternativ enn X1. 3-serien kjører bedre fordi den er lavere bygd, den har bedre plass, koster omtrent det samme og kan naturligvis også leveres med firehjulsdrift om behovet for ekstra framkommelighet skulle være påtrengende.