GENÈVE: Noe av det smarteste Ford har gjort i dette tiåret var å hente Martin Smith til lederstillingen på designavdelingen. Hans strek har ikke bare gitt Ford lekre biler, men også gjort merket til en vinner i kraft av rett design og kvalitet til riktig pris. I dette bildet hører naturligvis oppsiktsvekkende konseptbiler, og vi husker selvfølgelig Iosis som ble til Mondeo og Iosis-X, skissen til Kuga. Derfor gir det ikke høye odds å fortelle at Fords fluepapir på Genève-messen, Iosis-Max naturligvis signaliserer at ny Ford C-Max er på gang. Akkurat det siste vil ikke informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford bekrefte, men hun medgir at C-plattformen ligger i bunnen for Iosis-Max.

Ny konstruksjon

Som showbil ser Iosis-Max faktisk så ferdig ut at den må ha hatt en ferdigdesignet C-Max som modell. Bilen har lav fronten, og et panser som parallellforskyves bakover for å bedre sikkerheten ved påkjørsel av fotgjengere. Det gir samtidig bedre tilgang til motorrommet. Denne konstruksjonen er sannsynligvis av de verdensnyheter Ford ønsker å introdusere når bilen etter hvert finner veien ut av Ford-garasjen. Men dørløsningen er bare å glemme selv om den seg fiks ut. Dette koster altfor mange penger å produsere med dagens krav til sikkerhet for en massetilvirker som Ford.

Tok Ford på sengen

Dagens C-Max med fem seter er et resultat av at Opel slapp Zafira med en fiks syvseters løsning før Ford var klar med sin første C-Max. Opel tok Ford på sengen med det resultat at Ford utsatte C-Max i flere år. Opel Zafira var rett og slett for bra. Men nå ønsker Ford å ta igjen, så glem fire sitteplasser i ny C-Max. Her snakker vi sannsynligvis igjen om syv seter á la Zafira og VW Touran.