FRANKFURT: Å utvikle nye bilmodeller tar rundt tre år. Så om bilindustrien hadde startet med blanke ark i dag, ville høstens nyhetspallett sett helt annerledes ut. De store firehjulstrekkerne ville vært færre og småbilene sannsynligvis mer i fokus. Men fortvil ikke om du er over middels bilinteressert. Kommende vinter og vår byr på interessante nyheter som flytter grensene i forhold til plass, sikkerhet, ytelser og utslipp.

Saab 9-5

Og med fare for å fornærme Saab og deres nye 9-5: Opel Astra framstår helt klart som kommende vinters største nyhet. Dette er tvers gjennom en riktig familiebil, og den kan bli en vinner nå som den økonomiske situasjonen rundt Opel endelig synes avklart. Med ny 9-5 ønsker Saab i Trollhättan å flytte merket opp i premiumklassen. Det betyr prisstart rett under 500.000 for 9-5, og Saab er dermed langt unna alminnelige lommebøker. Men usikkerheten rundt Saab er fortsatt så stor et ingen med sikkerhet vet om Saab overlever fram til lanseringstidspunktet for 9-5 og byjeepen 9-4X, sistnevnte i samproduksjon med Cadillac i Mexico.

E-klasse stasjonsvogn

Toyota gjør det stadig bedre med hybriden Prius og blir av mange stemplet som miljøbilmerket, selv om de også produserer miljøsvinet Land Cruiser. Derfor overrasker det ikke at folkebilen Auris nå vises som hybrid, og at hybriden settes i serieproduksjon neste år. Mercedes skryter av at de lager kun det beste, eksempelvis sportsbilen SLS med måkevinger. Men på miljøfronten har det stort sett blitt med snakket. Så mens vi venter på serieproduksjon av elbiler og hydrogenbiler fra Mercedes, kan vi glede oss over ny stasjonsvogn av E-klassen, bedre kjent i Norge som taxibil nummer en. Interessant er også stasjonsvognen av Skoda Superb, en diger bil som ble utsatt – for at den ikke skulle konkurrere for stekt med VW Passat. Det sier det meste om Skodas rykte som en stadig bedre bil.

TT-konkurrent

Peugeot går svanger med 5008 som rommer mer enn 308, og fra søsterselskapet Citroën kommer lille DS3 som er ment å treffe populære Mini midt i trynet. De som venter på Peugeot RCZ, venter også på noe godt, selv om bilen orienteres mot et forholdsvis snevert publikum. Hvor snevert avgjøres av prisen.