KLIKK.NO/MOTOR/BAAT: Det finnes ufattelig mange ulike kombinasjoner av pongtonger og fast skrog på markedet. At Ballistic 650 tilhører den tøffere delen av RIB-skalaen, råder det imidlertid liten tvil om. Hele den britiskeide serien – som bygges i RIBens hjemland, Sør-Afrika – er konstruert for å tåle en støyt. Dessuten er de største båtene, 780 og 650, bygd for å tilfredsstille de mer kjøreglade RIB-entusiastene. Innredningsmessig byr ikke 650 på noe revolusjonerende. Riktignok er dette en SE, eller Scandinavian Edition, som i praksis betyr en innmontert akterbenk med rygg- og albustøtte. Komforten er grei for to voksne personer, men putene kunne vært tjukkere. Les også testen: Askeladdens nye flaggskip

Sitter godt bak rattet

Viktigere er det at man sitter godt bak rattet, og førerposisjonen i 650 er god nok til RIB å være. Jockeysetene er et godt alternativ, men det er best å stå oppreist bak den svulstige, men enkle konsollen. Her finner man det man trenger, samt en midtplassert girspak, noe som tillater throttle-assistanse fra copiloten. Den beste sitteplassen, om ikke den luneste, er innstøpt foran på konsollen, og de øvrige passasjerene får plass i V-benken i baugen. Denne blir også raskt omformet til en stor solseng ved hjelp av en innleggsplate, eller du kan sette opp et lite bord for rastepausen. Les også: Vannleker for alle Mye stuverom er ingen selvfølgelighet i en kjøreglad RIB, men her finnes det tilstrekkelig av den slags, og spesielt det kombinerte dregg/fender-rommet i baugen er praktisk.

Lar seg trimme nøyaktig

Som tidligere nevnt er det sjøegenskapene som teller mest i en Ballistic. Det får vi også erfare under prøveturen på den vinterkalde Oslofjorden. Da vi først har vennet oss til å ha girspaken i venstrehånden, kan vi for alvor la kreftene slippe løs, og snart er også smilet på plass. Ballistic 650 SE går mykt og bastant som en rask RIB skal gjøre; den har et sportslig grep i svingene og lar seg trimme pinlig nøyaktig – noe som tillater god fart også i litt krapp sjø. Les også: To flotte fra Windy

Samme bredde

650 har samme bredde som flaggskipet 780, noe vi kjenner på en stabil gange i sidesjø, men til gjengjeld virker båten en smule overmotorisert med 200 E-TEC H.O. Ved toppfarten på knapt 50 knop danser Ballisticen litt i vinden, men klarer seg utmerket ved 45–46 knop. Det eneste som sjenerer, er støyen fra Evinrude-maskinen; med sine 93,7 dBA ved 5700 o/min grenser den til det helsefarlige. Men med plugger i ørene og off shore-jakka på, får du uansett mye moro bak spakene i 650 SE. Les flere båtsaker på Klikk.no/motor/baat