– Når pengene utfordres av miljøet, vinner alltid pengene, slår stortingsrepresentant og medlem av Transport og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud (FrP), fast. Forbudet mot varebiler som Peugeot Bipper kan ikke forstås på annen måte, og så langt har heller ikke Bilimportørenes Landsforening kommet noe vei.

Stanger i veggen

– Det er som å stange hodet i veggen. Her har vi en varebiltype som sparer penger, plass og miljø, og så sier myndighetene nei, sier en av de involverte. Men importør Bertel O. Steen (BOS), som er storleverandør av små varebiler til blant annet Posten, vil gjerne vise fram bilen og har tatt opp et eksemplar fra Danmark. Selv med skyhøye bilavgifter synes danske myndigheter biltypen er smart, og ga den grønt lys med lav avgift på "gule plater". – Her må fornuften snart seire, sier konserndirektør Arne Lyslo Kristiansen hos BOS.

Javel, herr statsråd

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har programfestet lavere utslipp fra biltrafikken. Det gjelder ikke bare for personbiler, men også vare- og godstransporten. Utspillet er applaudert av miljøvernministeren. Regjeringens finansminister representerer dessuten et parti som aldri lar en anledning til å fokusere på miljøet gå fra seg.

Van of the Year

Mens CO2-utslippet fra nye personbiler stadig kryper nedover og nå nærmer seg 150 gram CO2 per kjørte kilometer, lå utslippet for varebiler på 205 gram/km i fjor. Nå finnes det mer miljøvennlige varebiler – og flere kommer. Peugeot Bipper (med søstermodeller fra Citroën og Fiat) slipper ikke ut mer enn 119 gram. På grunn av det lave utslippet ble bilen kåret til "Van of the Year" i Europa i fjor. Men over den norske grensen kommer den ikke som varebil – fordi varerommet i kassebilen er 20 centimeter for kort! Den såkalte "avgiftskassa" med lengde på 140 cm går ikke inn. Men en europall (120 cm lang) kan fint lastes inn i bilen – med truck. Kassemålet er satt for å hindre at store stasjonsvogner bygges om til lavskattede varebiler med grønne skilt.

Gått ut på dato

I Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) mener man denne regelen er gått ut på dato, og at et mer moderne regelverk snarest bør på plass for å gi innpass for en ny generasjon varebiler tilpasset fremtidige krav til lavere utslipp. Saken er slett ikke ny. Allerede i fjor foreslo B.I.L overfor Finansdepartementet at man burde se nærmere på de europeiske varebilreglene.

Lite har skjedd

For å gjøre forslaget mer spiselig ønsket B.I.L et opphør av dagens ordning som tillater avgiftsfri tilbakebygging fra varebil til personbil etter ti år. Departementet svarte med å anse forslaget som interessant, og sendte det videre til Toll- og avgiftsdirektoratet. Deretter har lite skjedd. – Vi prøver å være kreative for å finne løsninger, men noen lett nøtt å knekke er ikke dette, sukker direktør Erik Andresen i B.I.L. – Vi ønsker slett ikke et regelverk som gir oss nye "smutthullbiler", men det må være mulig å komme fram til fornuftige løsninger for de minste varebilene, sier Andreasen. Erik Andreasen har ingen formening om når man kan komme i mål med saken.