Sett i forhold til de mer enn 2,7 millioner bilene med tradisjonelle forbrenningsmotorer som ruller på det norske veinettet, utgjør elbilmiljøet med sine 2500 kjøretøy knapt et eksospromp i biltrafikken. Og fortsatt hemmes de av kritikernes viktigste ankepunkt; bilene er små, kostbare og langt unna familiers førstebilvalget.

Ikke lydløst

Likevel skjer ikke elbilmiljøets framferd i det politiske miljøet like lydløst som bilene deres ruller i kollektivfeltene på vei mot en ny dag i det trafikale Norge. For etter en langsom start på lav spenning, girer nå elbilentusiastene opp, applaudert av en samferdselsminister og miljøvernminister som gjerne legger forholdene enda bedre til rette for den utslippsfrie biltrafikken. Hvilket i hovedsak betyr elbiler siden det knapt finnes hydrogenbiler tilgjengelig – og i hvert fall ikke for folk flest. – Vi har bevilget 50 millioner kroner til bygging av ladestasjoner, sier Liv Signe Navarsete entusiastisk, men legger heller ikke skjul på at politikernes store utfordring i årene framover blir å redusere utslippene fra transportsektoren.

Levert 800 biler

Omfattende incentiver til elbilene satte fart i Jan-Petter Skram, som med en beskjeden start for ti år siden har bygd seg opp til en gigant i elbilmiljøet. Nesten uansett hvor man skuer ut over Oslo-trafikken, dukker en fargerik Buddy opp i synsfeltet. – Vi har levert 800 biler, de fleste i Norge, skyter gründeren inn. Men skal vi tro Skram har eventyret knapt startet.

Ny modell lansert

En ny modell, METROBuddy, er allerede avduket og presentert for verden på den internasjonale elbilmessen i Stavanger. Selskapet produserer Buddy Classic ut august, for så å stille om produksjonsanlegget til den nye modellen som ruller ut i desember. Samtidig skrus produksjonsvolumet opp, og Buddy satser med samarbeidspartner i Portugal.

Ekspanderer

– Vi hadde valget mellom å forbli veldig små, eller satse. Nå skrur vi opp årsvolumet til 500 til 1000 biler, for så å øke til forhåpentlig 5000 biler i året. Produksjonen legges til Portugal, mens forskning og utvikling beholdes i Norge, presiserer Skram. Sikkerhet har alltid vært et tema rundt de minste og letteste elkjøretøyene. For ved å bygge dem med egenvekt under 400 kilo (ex batterier) klassifiseres de som firehjuls elmotorsykkel kjørt med B-førerkort (personbil), og slipper således unna personbilenes omfattende sikkerhetskrav. Å tilfredsstille slike krav ville gjort for eksempel Buddy kostbar og trolig så godt som uselgelig i Norge og resten av Europa.

Lett å parkere

– Bilen er fortsatt under 2,5 meter, slik at den kan parkeres på tvers. Og den kan frakte tre personer. – Men vi har bygd inn mer sikkerhet. Likevel holdet vi fast ved grunnprinsippet om at Buddy skal være en rimelig bybil bygd for lave hastigheter. Den skal være enkel å parkere – og ikke farte på motorveier, sier Skram. Bybil betyr fortsatt blybatterier og rekkevidde på 40 til 80 kilometer for bil med en prislapp på 144.800 kroner. – Dette vil være vår hovedmodell fordi vi vet at 90 prosent av hver enkelt biltur holder seg innenfor en avstand på 35 kilometer eller kortere, slår Jan-Petter Skram fast. En variant med litium-ion batterier med rekkevidde inntil 120 km kommer også. Prisen går da opp med rundt 50.000 kroner.