De pleide å stå på utsiden av butikken. I dag eier de både butikken og varene i den. – Jeg er en entertainer og tilbyr en livsstilspakke, sier P. Diddy i et intervju med Forbes.com Video Network. – Jeg har klærne og parfymen du tar på deg etter dusjen. Jeg har vodkaen du drikker på klubben og musikken du danser til.

Vinn-vinn

Under paraplyen Bad Boy Entertainment Worldwide omsetter P. Diddy for 300 millioner dollar per år. Selskapet omfatter Sean John-klær, Cîroc vodka, restauranter og et plateselskap. På P. Diddys lønns- og trekkoppgave for 2008 stod det 30 millioner dollar. Ikke så verst for gutten som vokste opp i en kommunal leilighet i Harlem, New York. I høst, 23. november, slipper han også platen "Last Train to Paris". Bare Jay-Z tjener mer enn ham. Han skal ha tjent 35 millioner dollar i fjor. Høstens nye album, "Bluprint 3", vil nok sørge for at han får enda mer å handle for. I hans konglomerat av forretninger finnes klesmerket Rocawear, plateselskapet Roc-A-Fella Records, J Hotels, basketballaget New Jersey Nets, sportsklubbkjedene 40/40 og Armadale vodka.

Kjendiser selger

Fenomenet kalles "diversifisert markedsføring", sier Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen. – Disse stjernene utnytter navnet sitt. De gjør ingenting annet enn å gi navnet sitt til et produkt og ta seg betalt for det. Advokater ordner forretningsavtalen for dem. Dette er også en sikker markedsføring av produkter, siden kjendiser er mye mer interessante enn produktene selv, sier Blindheim. – Vi fascineres av kjendisen som menneske. Forskning viser at kultureliten som har vært vanskelig å påvirke med reklame, er spesielt opptatt av kjendiser og idoler. Men ikke alle kjendiser er like gode, forklarer markedsføringseksperten: – Det er viktig at det er en lenke mellom kjendisen og produktet, slik det vil være mellom Solberg-brødrene og salg av dekk. Gjennom gruppesamtaler med kjøpere i produktets målgruppe finner man ut hva slags kjendiser som er populære.

Råd til nye sko

50 Cent gjør det også strålende økonomisk. I fjor tjente han 20 millioner dollar på klesmerket G-Unit, salg av drikkevann og videospill. Han sier at han nå likevel sjonglere forretninger: – Plateselskapene bruker ikke så mye penger på artistene lenger, sier 50 Cent i et intervju med Forbes Video Network. – Derfor handler det i dag om å være allsidig. Universal Musics markedssjef, Eivind Slotsvik, er ikke riktig enig: – Jeg kan ikke uttale meg om 50 Cents kontrakt og kår, men våre artister er i forhandlingsposisjon. Og mitt inntrykk er at internasjonale artister lever godt, sier Slotsvik. I dag har 50 Cent definitivt råd til joggeskoene han aldri fikk som barn fordi moren hans ikke hadde penger.

Utsolgte Kanye-sko

Kanye West slår seg også opp og fram. I fjor tjente West 25 millioner dollar. Han er en gjenganger på listene over verdens best kledde menn. Motekompetansen har han ikke bare dratt nytte av gjennom å etablere sitt eget konfeksjonsmerke, Pastelle Clothing, men også gjennom å låne ut navnet sitt til Louis Vuitton og Nike. Nike produserte en skokolleksjon tegnet av West. Da kolleksjonen ble lagt ut for salg hos Sole Service i Oslo, var det kø utenfor butikken. – Folk sov utenfor butikken. Skoene ble solgt ut med en gang, sier innehaver Petter Nordbø.

Går av seg selv

Nike laget West-skoene i bare noen få eksemplarer. – Det ble sendt 29 par til Norge, og noen få til Sverige og Danmark, sier Anders Jacobsen, salgssjef i Nike i Norge. – Nike sender kontinuerlig ut slike drops. Det gir god PR og er en del av selskapets markedsføringsstrategi. - Nike lager ikke reklame for disse produktene, det går av seg selv på nettet. Men kanskje kan man se Kanye West ute i et par sneakers som ikke ble satt i produksjon. - Det skaper mye hype, og folk lurer på hvor man får tak i akkurat de skoene. Det er klart vi tjener penger på dette. "Thanks to all the hustlers/And most importantly you, the customer," synger Jay-Z i låta "Roc boys". Med millioner av kroner inn på lønnskonto hver måned, er kundene definitivt rette adressat for denne takksigelsen.

Musikere med klær

Fergie: Fergie fra Black Eyed Peas har egen skokolleksjon, Fergie Shoes (www.fergieshoes.com). Beyonce: Ikke bare er hun gift med industrimagnaten Jay- Z, men hun er også i ferd med å skape sitt eget imperium. Stjernen har nå to motehus, House of Deréon og fritidsklærmerket Deréon som innholder linjen Curvelicious. Merket er oppkalt etter Beyonces mormor, skredderen Agnéz Deréon. Carlos Santana: Slange- og dyremønstre i stroppene og høye hæler går igjen i musiker Carlos Santanas eget skomerke, Carlos by Carlos Santana (www.carlosshoes.com). Trond Blindheim mener at Carlos Santanas gjennomslagskraft hos den latinamerikanske befolkningen kan være motivet for å bruke gitaristen som ansikt for damesko. Justin Timberlake: Eget klesmerke, William Rast (www.williamrast.com), som selges blant annet gjennom varemagasinet Saks Fifth Avenue. Gwen Stefani: I 2004 lanserte sangeren kleskolleksjonen L.A.M.B. (Love. Angel. Music. Baby) og mange celebriteter er observert i plagg fra hennes kolleksjon. De er gwenabees, mener fansen. Christina Aguilera: Sangeren har sin egen parfymelinje, Christina Aquilera Perfumes. Artisten har også vært modell for motehuset Versace. Jennifer Lopez: JLo drev i flere år sin egen rimelige kleslinje, JLo, men opptrådte selv kun i dyr haute couture. Linjen er lagt ned, men JLo har fortsatt en kolleksjon av parfymer.