Bilbeltet slik vi kjenner det i dag, med tre festepunkter, rangeres av det tyske patentverket som en av de åtte viktigste oppfinnelsene i verden. Og selv om beltet egentlig ikke er noen svensk oppfinnelse, er det likevel hevet over tvil at Volvo var de første som tok det i bruk i bil – på modellene PV 544 og Amazon i 1959. Gjennom å fokusere på bilbeltet skapte Volvo et image som den sikreste bilen i verden, og brukte senere dette for alt det var verd i markedsføringen av sine biler – særlig i USA.

Trepunkts beltet

Historien om trepunkts beltet går egentlig tilbake til 1951 og flyindustrien i USA. Roger W. Griswold og Hugh deHaven oppfant selve beltesystemet. I flyindustrien jobbet også den svenske ingeniøren Nils Bohlin. Han var ansatt hos SAAB siden 1940-årene, og utviklet i 1955 katapultseter og sikkerhetssystemer rundt pilotene i de svenske J35 Draken. I 1958 lyktes det legendariske Gunnar Engellau i Volvo å lokke Bohlin over til bilindustrien. Bohlin så straks at det nylig innførte topunkts bilbeltene ikke var gode nok ved kollisjoner, og videreutviklet konseptet om tre festepunkter for beltet fra fly til bil.

Redder liv

Ingen vet med sikkerhet hvor mange liv oppfinnelsen har reddet, og hvor mange som med bilbeltets hjelp har sluppet unna alvorlige skader ved trafikkulykker. Millioner antydes ved jubileet. Bare i EU dør det årlig nærmere 40.000 i trafikkulykker, i følge tall fra EU-kommisjonen. Nils Bohlin mottok en rekke utmerkelser for sin beltetilpassing til bil, og hans portrett er å finne både i Automotive Hall om Fame og National Inventors Hall of Fame. Bohlin ble 82 år og døde høsten 2002.