Ta en Golf GTI, kutt 40 hk, legg til 1,2 sekunder til 100 km/t, reduser forbruket med 27 prosent og prisen med 76.000 kroner – og du har fortsatt en fullblods GT-bil. Men den drikker diesel istedenfor bensin, heter GTD og slipper ikke ut mer enn 139 gram CO2 per km.

Hva gjør den spesiell?

Først og fremst kjøreopplevelsen, veigrepet og det gode setene. Kjører du en vanlig familiebil bør du minst en gang i tiåret unne deg en tur i en Golf GTI/GTD eller tilsvarende.

Hvordan er den å kjøre?

Strålende. Bilen limer seg til asfalten, og oser av trygghet så sant hjernen kobles til før gasspedalen trykkes inn. Mulighet for regulerbart chassisoppsett gjør susen. Riktignok merkes forskjellen fra stillestående til 100 km/t i forhold til ekte vare (GTI), men ikke så mye at det er verd merprisen og merforbruket.

Hva er under panseret?

2,0 liters dieselmotor med 170 hk effekt og 350 Nm, som tar deg mer enn raskt nok forbi de fleste andre på veien.

Bilens svakheter?

Intet annet enn konstant fare for å påføre familiebudsjettet ekle fartsbøter.

Hvem passer den for?

Alle som synes det er morsomt å kjøre bil.

Hva er prisen?

367.000 kroner med manuell girkasse. 20.000 kroner ekstra for DSG-girkasse. I tillegg kommer frakt og leveringsomkostninger. Har du ikke råd til en ny, så lar seg alltid gjøre å skaffe en brukt GTD til overkommelig pris.

Konkurrenter?

Golf GTI, BMW 120D, Volvo C30 D5, Auris 2,2 D og andre raske GT-biler.

Når i Norge?

Vår mening om Golf GTD:

Bak rattet8,5
Plass7,0
Bagasje6,5
Komfort7,0
På veien9,0
Ytelser9,0
Forbruk/CO28,5
Sikkerhet9,5
Utstyr6,5
Pris5,0
Sum (100)76,5