Historien gjentar seg: Nok en gang er Citroën i ferd med å lansere en bil uten koppholdere. Så om du er blant de mange som har kaffeavtale, eller liker å slurpe i deg mineralvann fra boks mens du kjører, kan du glemme nye Citroën C3 med en gang – om du ikke vil ha varm kaffe eller kaldt vann i fanget. Ellers er C3 en kjekk, liten sak, snaut fire meter lang og overraskende lik forgjengeren med samme navn. Men hos Citroën forsikres det at bilen er ny tvers gjennom. Overraskende oppnådde C3 kun fire av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Forklaringen ligger i at bilen ikke leveres med antiskrensprogram (ESP) som standard. Med tanke på EUs fokus på sikkerhet er det uforståelig at Citroën har gjort et slikt valg. C3 vil ha ESP og seks kollisjonsputer i den norske standardpakken.

Hva slags bil snakker vi om?

Femdørs småbil i VW Polo/Toyota Yaris-klassen, mindre enn Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa og Skoda Fabia, større enn Yaris – og akkurat like stor som populære Hyundai i20.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører helt greit med bensinmotor og 16 tommer store hjul. Varianten med 90 hk dieselmotor og 17 tommer store hjul var på alle måter fastere i fisken og ga betydelig større kjøreopplevelse, faktisk på høyde med klasseleder Ford Fiesta.

Hva har den under panseret?

Til Norge kommer bilen i første omgang med tre motorvarianter; 95 hk bensin, 70 hk diesel og 90 hk diesel, sistnevnte med hele 230 Nm i drakraft og bare 990 gram CO2 i utslipp per kjørte kilometer. Flott!

Hva gjør den spesiell?

Den enorme frontruta som går langt opp på taket. Ideelt om du skal på sightseeing. Kan skjermes ved å trekke fram festet for solskjermene, akkurat som på C4 Picasso. Den digre frontruta er dessverre ekstrautstyr.

Hva er bilens svakheter?

Bakseteplassen er – som i forgjengeren – i snaueste laget for voksne. C3 har heller ikke samme baksete/bagasjeromsfleksibilitet som eksempelvis klassebestselger Toyota Yaris.

Hvem passer den for?

Alle som søker en småbil og ønsker noe annet enn de tradisjonelle bestselgerne.

Hva koster den?

Ikke klart, men antydet pris på 180.000 kroner for rimeligste variant med 70 hk dieselmotor, men uten panoramaglassruten.

Konkurrenter?

Alle andre småbiler med lengde rundt fire meter.

Når i Norge?

Først i mars neste år.