Vi er på vei ut av den tyske småbyen Celle i VWs siste generasjon av småbilen Polo, utstyrt med 1,2 liters turbo dieselmotor og BlueMotion skrevet med godt synlige bokstaver på hekkluka. Under panseret brummer tre sylindere og 75 hestekrefter. Men mye mat får de ikke. Fabrikken lover at motoren i denne bilen ikke skal forbruke mer enn 0,33 liter drivstoff per mil i en EU-definert gjennomsnittlig kjøresyklus. Det gir 87 gram utslipp av CO2 – lavest i verden for en masseprodusert bil som går på fossilt brennstoff.

Under 0,3

Det starter ikke så bra og forbruksmåleren vipper rundt 0,5 liter/mil. Men vi følger girindikatoren og girer opp tidligere enn vi ellers ville ha gjort. Da skjer det noe. Etter en håndfull kilometer ute på vanlig landevei kryper måleren ned mot 0,35 liter/mil. Farten ligger rundt 100 km/t, lovlig landeveisfart i Tyskland. En mil senere bryter vi den magiske grensen på 0,30 liter/mil og lander på 0,28 liter/mil som laveste gjennomsnittsforbruk. CO2-utslippet beregner vi raskt til 0,74 gram per km. Uten anstrengelser og uten å ha spilt bort tiden med forsiktig gasspedal, vant vi vårt eget økonomiløp – det å slå fabrikktallet. Så svinger vi ut på A7, en motorvei kjent av mange nordmenn på vei til eller fra Sør-Europa. Vi nullstiller måleren og følger trafikken i rundt 130 km/t. Forbruksmåleren viser rundt 0,5 liter/mil. Slett ikke dårlig, farten tatt i betraktning. Men igjen skjer det noe der vi cruiser sørover mot Hannover. I godt driv kryper måleren igjen nedover, og faller til ro rundt 0,4 liter/mil – i autobahnfart!

Ny hverdag

Slik blir den nye hverdagen. Der drivstoffgjerrige småbiler for et år eller to siden slapp ut 119 gram CO2 per kilometer (0,45 liter/mil i forbruk), vil den nye normen ligge godt under 100 gram (0,37 l/mil). Og der tidligere sparebiler verken hadde klimaanlegg eller særlig god komfort, oppfører de seg nå – med noen få unntak – som helt vanlige biler. Dette har vært mulig gjennom optimalisering av drivstoffinnsprøytningen og forbrenningen, ved å ta i bruk lettere materialer i bilene. Og ved å styre førerens girvalg med girindikator, la motoren stoppe automatisk ved rødt lys, i stillestående kø etc., ved å utvikle dekk med lavere rullemotstand og ved å bruke dynamo som lader smartere ved å utnytte mer av bilens bremseenergi til lading. Så vi parkerer og bytter til Golf BlueMotion. I denne yter motoren 105 hk (1,6 liters motorvolum), men det samme gjentar seg, bare med litt høyere forbruk. Der Polo sannsynligvis vil klare seg på 0,4 liter/mil i årsgjennomsnitt under norske kjøreforhold, ender Golf på 0,45. Også den ned rundt 20 prosent i forbruk og utslipp. I likhet med Toyota med deres hybride Prius, bygger nå Volkswagen tung miljøprofil rundt merkevaren BlueMotion. Det samme gjør konkurrentene rundt tilsvarende teknologi. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at innsatsen så langt i år har ført til en senking av det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler med snaut seks prosent til 150 gram.