I 1984 skulle Miles Davis spille for første gang på Moldejazz. Det var en særs nervepirrende affære for arrangørene. Miles hadde utsatt avreisen fra Paris til absolutt siste øyeblikk, da meldingen kom om at han var matforgiftet og kanskje måtte avlyse konserten. Til slutt ankom heldigvis den verdensberømte gjesten til Molde. Sjåføren som skulle kjøre ham til hotellet, var Svein Åge Johansen – Festivalledelsen var mildt sagt stresset. Alle som jobbet med festivalen, hadde blitt innprentet hvilken utrolig begivenhet dette var. – De som ikke hadde noe forhold til Miles, måtte se og sette seg inn i musikken så fort som mulig, forteller Johansen. Han husker godt det første møtet med legenden: – Da Miles satte seg i bilen, plasserte han seg selv i passasjersetet foran. Det første han gjorde, var å spørre: «Do you like my music?» – Jeg hadde aldri hørt på ham, så jeg håpet ærlighet ville vare lengst og svarte «No.». Miles gliste bredt og sa «Let´s be friends!».

Et varig vennskap

Ærligheten var starten på et varig vennskap mellom Svein Åge Johansen, hans kone og Miles Davis. Det ble etter hvert slik at Svein Åge var Miles Davis' faste sjåfør når trompetisten var på norgesbesøk. Miles Davis hadde et rykte på seg for å væren mildt sagt bestemt, nærmest en råtass, men dette var ikke en side Svein Åge Johansen ble kjent med. – Miles Davis følte seg verdsatt i Skandinavia, på en annen måte enn i USA. Vi hadde begge en lidenskap for biler, og Miles – som var ganske velbeslått – hadde selvsagt flere dyre biler. – Men han kunne, som svart mann, ikke kjøre dem uten å bli stoppet av politiet. De tok ham for å være en biltyv. Dette opprørte ham jo selvsagt. Jeg opplevde ham som svært reflektert og sosialt engasjert.

Preget utviklingen

Miles Davis var trompetisten som mer enn noen annen preget utviklingen av jazz. Nå kommer en gigantisk samleboks som oppsummerer karrieren på Columbia Records. Bare for å sette det hele i perspektiv: Miles Davis' forhold til Columbia Records varte like lenge som hele LP-platens gullalder, fra 1955 til 1985. Perioden regnes som den mest vellykkede for jazzlegenden, både økonomisk og kunstnerisk. Miles Davis opplevde i løpet av dette tidsrommet å være banebrytende i sin sjanger opptil flere ganger, noe som er få kunstnere forunt.

– Fantastisk timing

Nils Petter Molvær – norsk jazztrompetist, komponist og produsent – regnes som en pioner når det gjelder å kombinere jazz og elektronisk musikk. Nærmest selvfølgelig har Molvær et forhold til Miles Davis. – Miles Davis spilte rett og slett jævlig fint. Du trodde på ham når han spilte, det var noe poetisk over det. Jeg har hørt masse på ham, og du finner Miles-referanser i uttrykket mitt. – Spesielt liker jeg timingen hans. Han viste at du ikke trenger å spille absolutt hele tiden. Radiopersonligheten og musikkjournalisten Harald Are Lund, som startet sin karriere med en jazzspalte i skoleavisen, er en annen svoren fan. – Miles Davis skiftet stil hele veien og var alltid i forkant av utviklingen. Han var utrolig eklektisk. Jeg har jo selvsagt kjøpt Miles Davis på vinyl opp gjennom årene, men jeg skulle gjerne hatt den samleboksen. Den burde appellere både til eldre og yngre som er interessert i Miles.

Historisk utgivelse

«The Complete Columbia Album Collection» er det fulle navnet på samleboksen som er noe i nærheten av en historisk utgivelse. I tillegg til 52 Columbia-album og en del tidligere uutgitt livemateriale – spredd på til sammen 70 CD-er – inneholder boksen en DVD og en 250 siders biografi om Miles Davis. – Miles Davis forandret retning innen improvisert musikk flere ganger. Dessuten var han usedvanlig flink til å sette seg inn i nye musikalske sammenhenger. Han var også dyktig til å knytte folk til seg. Det er en imponerende samling musikere han hentet inn til bandet opp gjennom årene, sier Nils Petter Molvær. – Å sammenfatte Miles Davis' karriere i tiden han var tilknyttet Columbia Records, er som å oppsummere hvordan jazz utviklet seg over tre tiår. Så definerende var innflytelsen hans.

Milesvis med Miles

Samleboksen «The Complete Columbia Album Collection» er uten tvil en utgivelse for svorne Miles Davis-komplettister, som ønsker å eie det musikalske minnesmerket over en av 1900-tallets største artister. Andre som vil bli kjent med Miles Davis' verker, bør heller finne et avgrenset utgangspunkt og stake ut kursen derfra. – Hvor du skal begynne med Miles, kommer helt an på hva du liker fra før. Han gjorde så mye forskjellig at alle kan finne noe av interesse i musikken hans. Men jeg liker godt «A Kind of Blue» og «Birth of the Cool», sier Nils Petter Molvær. Harald Are Lund fremhever kvaliteten som preger platene til Miles Davis. – Akustisk eller elektrisk spilte ingen rolle. Det finnes ingen dårlige plater med Miles Davis. Han var rett og slett et geni til å speile samtiden.