Etter å ha vært kommersielt tilgjengelige i mer enn ti år, er bensin/elektriske hybridbiler blitt et begrep synonymt med miljøvennlige kjøretøyer. Ingen bensindrevne biler matcher i dag Toyota Prius på utslipp.

Utslippsfrie biler

Men også hybridteknologien er bare et skritt på veien mot den utslippsfrie bilen. Dette er hvordan mange bilanalytikere ser for seg bilutviklingen de kommende 20 årene: * Hybridbiler med egenlading av batteripakken. Toyota Prius er den mest kjente, men flere kommer. Toyota Auris med Prius-teknologi lanseres allerede i august. Bilen skal prises under Prius. * Ladbare hybridbiler. Foreløpig ingen i salg. Prius blir snart ladbar i uttesting. * Hybridbiler med hjelpemotor som lader batteriene når strømmen tar slutt. Dette er elektriske biler hvor forbrenningsmotoren ikke står i forbindelse med hjulene. Chevrolet Volt/Opel Ampera og Fisker Karma er eksempler på slike biler. * Rene elektriske biler. Flere finnes allerede, de fleste små som Think. Det ruller allerede et dusin av den superraske elbilen Tesla på norske veier. Bellonas Frederic Hauge kjører slik bil. Elektriske familiebiler eksisterer knapt, men Tesla lover å ha en slik klar om to år. * Brenselcellebiler. Dette er elbiler hvor brenselceller omdanner hydrogen til strøm. Bilene medbringer altså eget kraftverk. Mercedes starter omfattende uttesting av slike biler i sommer, ti av dem kommer til Norge neste år. Brenselcellebiler kan være kommersielt tilgjengelig om fem til ti år. * Hydrogen kan også benyttes direkte i forbrenningsmotorer, men med redusert effekt. Mazda kjører feltforsøk i Norge med slike biler (Mazda RX8). * Bensin- og dieselbiler vil fortsatt dominere de neste 20 årene.

Tre biler til Norge

Når det gjelder ladbare hybrider kommer nok en gang Toyota først. Allerede til sommeren dukker tre av i alt 600 biler på verdensbasis opp i Norge. – Importøren beholder en, mens de to andre leases ut til Oslo kommune og Energi Norge, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Ulike filosofier råder i forhold til rekkevidden på de ladbare bilene. General Motors, som i løpet av året trykker på startknappen for gigantprosjektet Volt/Ampera, sier optimal rekkevidde i forhold til miljøbelastning og kost/nytteverdi ligger rundt 60 – 70 km før batteriene må lades. Toyota mener den foreløpig ligger rundt 20 km per lading. Det har sannsynligvis sammenheng med at de da kan nøye seg med å bytte til litiumion batterier i dagens Prius, og gjennom det sparer enorme summer.

Ladbart fra 2012

– Toyota planlegger å sette i serieproduksjon ladbar hybrid i 2012, men vi vet foreløpig ikke når den kommer til Norge, fortsetter Espen Olsen. Samtidig ventes GM å være klar med Volt og Ampera. Med dagens avgiftssystem unnslipper de ladbare hybridene ikke bilavgiftene slik som hydrogendrevne nullutslippsbiler og elbiler. Men siden eksempelvis en ladbar Prius ikke slipper ut mer enn 59 gram CO2 per kilometer, kommer den likevel skattemessig gunstig ut. Den varslede avgiftsomleggingen fra 2011 kan gjøre plugg-inn hybrider mer skattegunstig fordi bilene overoppfyller myndighetenes utslippskrav. Batteriet på Prius plugg-inn fullades på halvannen time.

På ladestasjonene?

Ladehybridene er heller ikke velkomne i kollektivfeltene, og de må betale bompenger på lik linje med andre biler. Men Espen Olsen ønsker tilgang til ladestasjonene som nå popper opp med støtte fra Transnova. Disse er i utgangspunktet reservert som gratisplasser utelukkende for rene elbiler. – Først når plugg-inn hybridene kan lades der de parkeres, og ikke bare hjemme, får man full miljøgevinst av teknologien, presiserer Olsen.