SPILLVERKET.NO: Konvertering av spillserier fra en sjanger til en annen har ikke alltid vært like vellykket. Men det er ikke den opprinnelige Halo-utvikleren selv, men strategiutvikleren Ensemble Studios som har overført Bungies hjertebarn til strategiverdenen. Heldigvis har det vist seg at mine bange anelser delvis var uten grunn. Glad i dataspill? Sjekk Spillverket.no Halo Wars er definitivt ikke det dypeste strategispillet jeg har spilt. Men det trenger det heller ikke være. Det er ikke overfladisk, men derimot lettfattelig og tilgjengelig. Det finnes også mange strategiske valg å gjøre, spesielt i flerspiller- og skirmish-kamp.

Mangler dekningssystem

Prioritering av hva man skal gjøre med de noe begrensede ressursene er kanskje det viktigste poenget, mens selve kampmotoren dessverre ikke åpner for så mye taktisk styring av enhetene. Et velfungerende dekningssystem mangler, og spesialangrepene spiller etter min mening en litt for liten rolle. Det som i hvert fall er tydelig er at dette er mer en konkurrent til Red Alert 3 enn til Company of Heroes, som har noe ulikt taktisk fokus. Les også: Halo for strategifans

Banne i kirken

Purister hevder ofte at å spille strategispill eller førstepersons-skytespill på konsoll er som å banne i kirken, siden man mangler musens presisjon og tastaturets mange taster. Men tross tommelstikker, skulderknapper og mangelen på en mus å styre med er det langt fra noe i veien for å nyte Halo Wars på konsoll. Kontrollsystemet er naturligvis noe simplere og detaljstyringen ikke like effektiv i forhold til det vi er vant med fra strategispill på PC. Les også: Bedre presisjon med nye 360-stikke Det kan være litt vanskelig å klare å markere akkurat de soldatene man ønsker, men spillet har egne knapper for å markere alle enheter eller kun enhetene på skjermen, og man ender opp med å som oftest velge alle enhetene på skjermen. Dessverre er det ikke mulig å gruppere soldater sammen og kalle på dem enkelt, noe som er en selvfølge i PC-spill.

Uforløst

Man kan begynne å lure på om spillet kunne blitt annerledes dersom avgjørelsen om at Ensemble Studios skulle legges ned ikke hadde blitt gjort midt under utviklingen. Les også: Halo Wars-utvikler legges ned Spillet synes å ha et uforløst potensial, som om utvikleren ikke fikk fullføre med stil. Kampanjen og historien virker også noe kort, usammenhengende og nesten uferdig. Men spekulasjoner til side - selv om Halo Wars kunne vært bedre på flere måter, så er det fortsatt et godt tidsfordriv. Les hele anmeldelsen av Halo Wars på Spillverket.no