Er du en trofast Top Gear-seer har du kanskje sett denne bilen før. Dette er bilen som Jeremy Clarkson og James May kjørte til den magnetiske nordpol. Det er et stykke fra Nordpolen til et snødekt jorde på Østlandet, og en bil som har taklet skruis og hardpakkede skavler i et av verdens mest ugjestmilde områder, hadde naturlig nok ingen problemer med å takle 40 centimeter snø og is.

Tilpasset ekstreme forhold

"Invincible" står det på fordørene til Polar-Hilux-en, og den viser seg ganske uovervinnelig på det snødekte jordet. Med 38 tommers hjul med snøpigg flyter den over snøen slik et par fatskis gjør på puddersnø. I tillegg til de spesialkomponerte dekkene, har Hilux-en lavere utveksling på akslene, modifisert fjæring og beskyttelseplater i tykk aluminium.

Ekstreme temperaturer

I motsetning til hva kan kanskje kunne tro, så er hjulopphenget foran senket fem centimeter. Hjulopphenget er også flyttet fire centimeter forover, samtidig som karosseriet er hevet, for å få plass til dekkene. Bakopphenget er forlenget, og bladfjærene erstattet med spiralfjærer som har ekstra lang vandringsvei. Støtdemperne er spesialtilpasset. Under panseret sitter en original 3.0 D-4D motor med 171 hk. Den er imidlertid tilpasset for å tåle ekstremt lave temperaturer - med blant annet en forvarmer for kjølevæske og drivstoff, samt ekstra kraftig batteri.

Isbrespesialist

Arctic Trucks startet på Island for rundt 20 år siden og har siden 1998 drevet business i Norge. 95 prosent av bilene som modifiseres i Norge, er Toyota-modeller, som Land Cruiser og Hilux. Utgangspunktet for Arctic Trukcs virksomheten var å tilpasse biler for å kjøre på isbre, men bilenes egenskaper har vist seg nyttige også i andre strøk. Blant andre står Forsvaret på kundelisten til Arctic Trucks. - Halvparten av våre kunder er imidlertid det jeg vil kalle entusiaster, sier Knut Pedersen, daglig leder i Arctic Trucks Norge AS, som er et heleid datterselskap av Arctic Trucks International.