GAMER.NO: Det begynte som et nytt Getaway-spill, ble til Home, og har forandret seg mye fra annonseringen for tre år siden. Der konkurrentene Microsoft og Nintendo er fokuserte på hvert sitt felt, favner Home så bredt som det er mulig for en onlinetjeneste å gjøre. Det er dels MMO, dels reklameplattform og i bunn og grunn et sosialt nettverk Sony håper vil samle alle som bruker Playstation 3, uansett hva de bruker den til. Og der Nintendo og Microsoft tilbyr ikoniske avatarer med påklistrede fjes, byr Sony på forsøksvis fotorealistiske figurer som kan formes fullstendig av brukeren. Les også: Endelig klart for Home Istedet for trivelig bakgrunnsmusikk og navigasjonsgrensesnitt, tilbyr Home interaktive, virkelighetsnære områder (kalt «spaces») der spillere kan møtes, prate og spille. Home er grensesprengende, veldig typisk Sony og det er neimen ikke lett å si noe om hvorvidt det kommer til å holde alle løftene som er gjort på dets vegne. Les hele saken på Gamer.no

Man trenger ku for å melke

Vår første demonstrasjon viser et reklameområde laget av Red Bull, med Red Bulls luftkappløp i Thailand som tema. Thailand er umiddelbart gjenkjennelig, et interaktivt postkort med himmel, jungel, sandstrender og asurblått hav som forventet. Grafikken er ikke slående, men den er kompetent og konsistent og inntrykket skades bare av manglende kantutjevning. Red Bull-området føles ikke like sterilt og antiseptisk som Sonys egne områder, heller. Vi får demonstrert et minispill som dreier seg om å manøvrere fly mellom porter. Det er ikke slående vellaget, men det er ingen synlige glipper eller svakheter. – Et av målene våre er å få utviklingsverktøyene til Home hundre prosent basert på skriptspråket LUA, slik at designprosessen ikke krever så mange programmerere, forteller Martijn van der Meulen, produsent på Home-prosjektet, til Gamer.no. Dette er et av leddene i Sonys plan om å gjøre Home så utviklervennlig som mulig. Færre programmerere betyr billigere utvikling, ettersom utviklingsteamene ikke trenger bestå av annet enn designere og kunsthåndverkere.

– Vi støtter alle vanlige modellformater og utviklere kan eksportere geometri og lysrigger rett fra Maya til Home, fortsetter van der Meulen. Det betyr at spillutviklere ikke trenger å bygge grafikk spesielt for Home, men kan bruke de samme grafiske elementene som i spillene sine. – Det trenger ikke koste mye å være tilstede i Home. Det er ikke en plattform tilrettelagt for de store utgiverne. Tvert om er Home en økonomisk måte å treffe den lukrative målgruppen vår, og mange aktører er interesserte i Home som en kanal direkte til forbrukerne, forteller prosjektleder Daniel Hill. Det betyr merkevarer fra bilprodusenten Audi, klesprodusenten Diesel og den franske møbelprodusenten Ligne Roset. Den kommende superheltfilmen Watchmen har etter sigende allerede et område på Home der spillere kan se traileren og treffe andre fans. Mesteparten av det vi ser i Home er reklamemateriell. Alt fra Red Bull-flystevnet til et messeområde Sony skal bruke til å vise frem PSP 3000 er først og fremst tilstede for å få deg til å kjøpe noe. Er det egentlig reklame Playstation 3 trenger mer av?

D-Dagen

Playstation Home er en satsning som er vanskelig å sette i noen bås eller si noe avgjørende om før det har hatt tid til å utvikle seg, i likhet med et massivt onlinespill. Tjenestene som blir tilgjengelige fra dagen Home åpnes for massene vil sannsynligvis ikke sette så mange hjerter i brann. Alle har like leiligheter, de samme klærne å velge mellom og ingen egentlig grunn til å være i Home, utover at de er nysgjerrige. Det spørs om hardcore-spillere vil være så interesserte i å innrede leiligheten sin uten noe system til å vurdere innsatsen deres, og det er neimen ikke sikkert at Home er tilgjengelig nok til at folk som ikke ellers spiller spill vil klare å ha så mye glede av det. Det kanskje mest interessante av alt er hva ryddige, men overdådige, Home vil forvandle seg til når brukerne tar over systemet. Vil Sony la dem ta over? Det vil være meningsløst å hindre dem ettersom det er hele poenget med sosiale plattformer, men Sony er urutinert. Deres store satsing på brukerskapt innhold, Littlebigplanet, blir luket for upassende innhold uten at brukerne engang blir gjort klar over hva de har gjort feil. Sony virker redd for å overlate kontroll til brukerne sine, hvilket undergraver hele filosofien bak brukerskapt innhold: Tilby verktøy, la brukerne utfolde seg. Home er den kanskje aller mest spennende utviklingen på Playstation 3 siden den ble lansert, men kanskje ikke av de grunnene Sony skulle ønske. Det ser ut til å være en ambisiøs, velutviklet og fleksibel plattform, men så lenge Sony legger tøyler på brukernes uttrykksmuligheter, risikerer de å gjøre seg selv sanitære og overflødige i en internettkultur der alt er lov. Les hele saken på Gamer.no