Hva slags bil snakker vi om?

Nye BMW 730d - stappet med teknologi. I dette førermiljøet er det mange distraksjoner: Betjeningskontrollen iDrive, som fungerer som en PC, en høyoppløslig 10,2 tommers skjerm, pluss et solid antall konvensjonelle knapper for temperatur, radio, parkeringssensor og kjøreinnstilling (Dynamic Driving Control). Dynamic Damping Control (kontinuerlig styring av dempingen) er standard på 730d. Bilen har også luftspjeldstyring. Når spjeldene lukkes reduseres luftmotstanden, samtidig som motoren raskere oppnår optimal temperatur. Det reduserer også drivstofforbruket. I tillegg finnes masse ekstrautstyr med mer eller mindre begripelige betegnelser. Blant annet head-up display, med system som leser skilt, og Night Vision som "ser" mennesker og dyr før deg ved hjelp av varmekamera. På smørbrødlisten over ekstrautstyr står også Integral Active Steering (bakhjulene styres motsatt vei av forhjulene for å øke veigrepet), Side View (et kamerabasert system som gir føreren oversikt ved uoversiktelige utkjøringer), samt Active Cruise Control med Stop & Go-funksjon (førerassist ved køkjøring, som automatisk holder avstanden til bilen foran)

Hva har den under panseret?

Seks-sylindret diesel rekkemotor med 245 hk. Det maksimale dreiemomentet på 540 Nm nås allerede ved 1750 omdreininger i minuttet.

Hvor fort går den?

Toppfart: 245 km/t 0-100 km/t: 7,2 sekunder

Hvordan er den å kjøre?

Med en slik bil kan man bråbestemme seg for å reise til Val d'Isere for å stå på ski, selv om det innebærer passering av en rekke fylkes- og statsgrenser. Det er med andre ord en bil man kan kjøre svært langt med uten andre stopp enn for å fylle bensin og ta hånd om andre presserende behov. Dynamic Driving Control (som er standard) gjør at man ved et tastetrykk kan veksle mellom normal-, sports- og komfortinnstilling, og på tørr asfalt skal det vanskelig gjøres å få bedre kjørekomfort i denne klassen. Men på vinterføre finnes det bedre biler enn bakhjulsdrevne BMW 730d. Bakenden drar seg fort ut dersom man er litt tung på gassen. Det kan jo oppleves ubehagelig/morsomt alt etter hva sjåføren måtte behage. Bilen er såpass tung (1940 kg) og så godt isolert at man lett kan få inntrykk av å miste følelsen med underlaget, selv om styringen er sedvanlig BMW-presis. Og dette er ikke bilen man ønsker å bakkestarte med på glatt underlag. Vi prøvde og det gikk dårlig. 730d skal nøye seg med 0,72 liter på mila ved blandet kjøring, noe som er ganske imponerende. CO2-utslippet er 192 g/km.

Image-faktor?

Vi synes 7-serien ser mer sporty ut enn på lenge - til tross for at den er stor, oser makt, rikdom og disproporsjonale etterlønninger. Helmut Kohl-imaget er erstattet av en mer dynamisk fremtoning, lik en Helmut Schmidt.

Hva er svakhetene?

Som tidligere nevnt, så er BMW 730d ingen opplagt vinner på vinterføre. Den kan ikke leveres med xDrive og da vi sto på stedet hvil i motbakken, falt tankene på en Audi A8 med Quattro eller en S-klasse med 4Matic.

Hva koster den?

Fra 1.033.000 kroner. Testbilen har ekstraustyr for over 200.000 kroner.

Hvem passer den for?

Presidenter og andre mektige personer. Også statsministre. Selv statsministre som er dirigenter i rødgrønne regjeringsorkestre der alle musikantene spiller hver sin sang, og hvor enkelte medlemmer har særlig tungt for å høre fordi hijaben sitter så stramt over ørene.

Mulige konkurrenter?

Audi A8 og Mercedes S-klasse