Med totalt 3,2 millioner produserte eksemplarer har Scenic vært en formidabel suksess for Renault. Tredje generasjon følger i forgjengerens hjulspor, uten denne gang å flytte noen grenser. Vi snakker nok heller om en forbedring enn total fornyelse. Fortsatt skal bilen produseres i kort (fem seter) og lang utgave (Grand Scenic 5,56 meter og valg mellom fem og syv seter). Men til forskjell fra forrige lansering, slippes den lange utgaven først, og vil være tilgjengelig i Norge fra september. Importørdirektør Tom Arne Melbostad lover at Renault skal satse på både kort og lang modell i Norge.

Hva slags bil snakker vi om?

Grand Scenic hører hjemme i klassen for nesten voksne flerbruksbiler. Den er eksempelvis lengre enn populære VW Touran og Opel Zafira, men betydelig kortere (og trangere) enn 4,77 meter lange Ford S-Max. Varianten med fem seter laster naturlig nok mer bagasje enn syvseteren, hvor de to ekstra setene felles ned i bagasjeromsgulvet.

Hvordan er den å kjøre?

Langt bedre enn forgjengeren på grunn av mer presis styring og noe fastere fjæring. Men de forbedrede kjøreegenskapene har samtidig dempet forgjengerens sofamyke komfort. Mer personbiltilnærmet sittestilling trekker opp. Dvask giroverføring på utgaven med 160 hk dieselmotor trekker ned.

Hva er under panseret?

Fem bensinmotorer med effekt fra 110 til 140 hk, sistnevnte med CVT-giring. En av motorene ruller like gjerne på E85 (bioetanol), mens en annen er tilpasset gassdrift. Så kommer seks dieselmotorer med effekt fra 105 til 160 hk. 110 hk diesel og 130 hk bensin vil være mest aktuelle for Norge. Sistnevnte med 1,4 liters motorvolum og turbo imponerte både med ytelser, trekkevne på lavere turtall og girpresisjon.

Hva gjør den spesiell?

Alle de små oppbevaringsrommene og det store bagasjerommet i den lange utgaven, som har et samlet lastevolum på 2063 liter. Dessuten fascineres vi av det store, digitale og svært lettleste instrumentbordet. Forbedret materialkvalitet inne i bilen gir tidvis premium bilfølelse.

Hva er bilens svakheter?

Minus for at hodekollisjonsputene (gardinen i taket) ikke dekker tredje seterad.

Hvem passer den for?

Absolutt alle som trenger god plass, men biltypen henvender seg først og fremst til barnefamilier.

Hva koster den?

Pris avgjøres senere, men Renault har inntatt en aggressiv prisrolle med Megane, så mye tyder på at det samme kommer til å skje med Grand Scenic. Utgående modell prisstarter på 262.900 kroner.

Konkurrenter?

Alle de andre flerbruksbilene: VW Touran, Nissan Qashqai, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira, Ford C-Max/S-Max, Toyota Verso, Peugeot 308 SW og Mazda5 for å ha nevnt de viktigste.

Når er den i Norge?

Fra september.