Hva slags bil snakker vi om?

Saab 9-3 SportCombi XWD. Dette er den rimeligere lillebroren til 2,8 V6 turbo med 280 hk. Bilen kommer med fjerde generasjon firehjulstrekk fra Haldex. Haldex leverer elektroniske firehjulstrekksystemer for maksimal overføring av dreiemoment til det hjulet som til hver tid trenger det mest. En innvending mot det gamle Haldex-systemet har vært at det ikke har reagert raskt nok. Men fjerde generasjon Haldex skal ha et såkalt "forhåndsengasjement" av bakhjulene, det vil si at kraft overføres til bakhjulsdriften før forhjulene spinner. I tillegg kan bilen leveres med den aktive differensialsperren eLSD (Electronic Limited Slip Differential) som ekstrautstyr. (eLSD er Standard på Turbo X Limited Edition). Hovedkomponentene i det nye Haldex-systemet består av en ”Power Take-off Unit (PTU) i forhjulsdriften. Systemet har en elektronisk kontrollert dreiemomentsoverfører (Torque Transfer Device, TTD) som varierer fordelingen av kreftene mellom akslene. Dreiemomentet overføres via en mellomaksel til bakhjulsdriften. Systemet får input 100 ganger i sekundet fra flere enn 20 sensorer i bilen, inklusive data vedrørende ABS og ESP (elektronisk stabilitetsprogram). Dette innebærer en kontinuerlig fordeling av dreiemoment mellom for- og bakakselen, noe som skal motvirke over- eller understyring for eksempel ved kjøring på svingete vei.

Hva har den under panseret?

Firesylindret 2,0 liters turbomotor på yter 210 hk med et dreiemoment på 300 Nm ved 2500-4000 omdreininger. Sekstrinns manuell girkasse.

Hvor fort går den?

Toppfart: 230 km/t 0-100 km/t: 8,5 sekunder

Hvordan er den å kjøre?

Med XWD-systemet er det liten tvil om at Saab 9-3 er en bil som behersker vinterkledde norske veier svært godt. Det er først og fremst bakkeklaringen - og eventuelt et dårlig dekkvalg - som legger begrensningene. Haldex-systemet reagerer raskt, og gir trygghetsfølelse både på veier med hardpakket snø/is og på løsere underlag. Vi har ingen opplevelser med verken over- eller undestyring. Tvert imot er styrefølelsen svært god. Bilen føles velbalansert med god harmoni mellom understell og ytelser.

Image-faktor?

Saab har vært bilen for de som vil ha en sikker, svensk bil, men med touch-en av raffinement og vitalitet som Volvo aldri har hatt. Da nordmannen Einar Hareide var sjefdesigner hos Saab Automobile fra 1994-1999, hadde Saab høy status blant designere og arkitekter. Saab virker å ha holdt på dette segmentet, samtidig som bilene alltid har vært anerkjente hos folk med godt over middels interesse for bil. Og ifølge svenske Expressen, har Saab høy status hos amerikanske homofile. Avisen siterer gaywheels.com: Den typiske homofile konsumenten digger design og indivdualitet. Å kjøre Saab innebærer at man skiller seg fra mainstream, og representerer en måte å uttrykke seg på.

Hva er svakhetene?

Forbruk og utslipp er to åpenbare svakheter. Vi måler forbruker til 1,1 liter pr mil (Produsent: 0,86 liter pr mil). CO2-utslippet er på 207 g/km. Det har skjedd lite på interiørfronten. Koppholderen er fiks, og en fin detalj er håndbrekket som er integrert i midtkonsollrailen. Nøkkelen er fremdeles i gulvet, men det er først og fremst en kuriøs Saab-tradisjon. I katalogen om bilen heter det at den bringer med seg elementer fra skandinavisk formgivning. Og interiøret er slik det gjerne er med skandinavisk design: Funksjonelt og ganske kjedelig. En åpenbar svakhet er selskapets situasjon: Hvor fristende er det å kjøpe bil fra en produsent med en såpass usikker fremtid som Saab?

Hva koster den?

Fra 547.000 kroner

Hvem passer den for?

Saab 9-3 SportCombi XWD er blant de kuleste stasjonsvognene som er å få kjøpt i Norge. Potensielle kjøpere får en bil som er morsom å kjøre, men som samtidig representerer en viss fornuft i form av et bagasjerom på 419 liter - med nedfelt sete: 1273 liter.

Mulige konkurrenter?

Audi A4 2,0 TDI 170 hk Quattro og BMW 325i xDrive. Kanskje også Mercedes-Benz C320T CDI 4Matic (som er mye dyrere) og Alfa Romeo159 Sportwagon 2,4 JTD 210 HK Elegante Q4. Kilde: Bilnorge.no