GAMER.NO: Når man graver skikkelig dypt i haugen av spill som kommer ut hver måned, finner man en gang i blant en godt skjult perle. World Championship Offroad Racing (tidligere kjent under det nøkterne navnet Score International Baja 1000 World Championship Offroad Racing) er ikke et slikt spill.

Det er snarere en skarp og litt for stor stein innerst i en av gummistøvlene. Den gnager seg inn i foten, terger deg til du går fra forstanden. Før du vet ordet av det, river du av deg støvelen og kaster den inn i skogen av all din kraft. Den treffer en ekornmamma, som faller ned fra treet og brekker lårhalsen. Alle de søte ekornbarna sulter i hjel. Du vil vel ikke drepe ekornbarn? Flott, da skal du holde deg unna World Championship Offroad Racing. Siden jeg stoler på deg, skal jeg fatte meg i korthet, slik at vi begge kan bruke tiden på noe mer fornuftig. Les også: Actiondrøm på fire hjul

Motorstorm er kanskje ikke en av de store klassikerne, men det har unektelig underholdt mange, på tross av en litt haltende kjørefølelse. Les vår anmeldelse av Motorstorm: Pacific Rift World Championship Offroad Racing minner på mange måter om Motorstorm, men Left Field Productions har prøvd seg på noe nytt og uortodoks. Isteden for å stjele de positive aspektene, har de fokusert på å stjele svakhetene. Ikke nok med det, de forsterket dem også.

Selv om Motorstorm slet litt med å formidle kjøretøyenes oppførsel, og å skape et inntrykk av at hjulene var i kontakt med underlaget, stiller World Championship Offroad Racing i en liga for seg selv. Uansett om du velger bil, firhjuling eller motorsykkel, føles det litt som å fly flygende teppe i snøstorm. Bilene glir over landskapet, og vrir seg gjennom svingene, tilsynelatende uavhengig av fart og underlag. Dette spillet klarer ikke å formidle noen som helst slags kjørefølelse.

Ting kan tyde på at Left Field Productions var fullstendig klar over at World Championship Offroad Racing kom til å suge kraftigere enn en vampyr etter en ensom polferd. Spillet gjorde nemlig et godt forsøk på kle seg ut som en av konkurrentene. Opprinnelig var nemlig tittel, lanseringstidspunkt og boks til forveksling likt Baja: Edge of Control, noe som også førte til at THQ saksøkte Activision Blizzard. Les saken her: THQ saksøker Activision Blizzard Baja: Edge of Control er kanskje heller ikke blant de absolutte klassikerne, men innehar kvaliteter World Championship Offroad Racing ikke kommer i nærheten av. Les også: Vil ta rotta på MotorStorm

Det er vanskelig å komme på noen gode grunner til å kjøpe World Championship Offroad Racing, med mindre du vil tyne de siste feriedagene i det lengste. Med World Championship Offroad Racing går nemlig tiden svært sakte. Kjørefølelsen er av tidenes absolutt dårligste, og i seg selv grunn til å styre milevis unna. Resten av spillet er også av laber kvalitet. Hvis du vil kjøre villmann på grus og leire, bør du heller plukke opp Colin McRae: Dirt, eller enda bedre: Et av Flatout-spillene. De burde du få til en billig penge nå. Les vår anmeldelse av Colin McRae: Dirt Hvis du gav World Championship Offroad Racing til noen i julegave, er det bare å kaste seg på telefonen for å beklage. Med mindre det var til noen du virkelig ikke kan fordra, i hvilket fall jeg håper du husket å bryte forseglingen før du pakket det inn. Les hele anmeldelsen av World Championship Offroad Racing på Gamer.no