Du kjører i vanlig landeveisfart. Plutselig kommer det et kjøretøy over i ditt kjørefelt. Kollisjonen er ikke til å unngå, men du er sikret med bilbelte og kollisjonsputer – og rekker dessuten å bremse. Det smeller i 50 km/t. Ingen stor fart – men du påføres likevel alvorlige skader. Ikke på grunn av selve kollisjonen, for bilen og dens sikkerhetsinnretninger beskytter deg. Men du har ikke beskyttet deg mot løse gjenstander inne i bilen, som i ulykken treffer deg med stor kraft. NAF har sammen med søsterorganisasjonen ADAC i Tyskland nok en gang foretatt kollisjonstester, for å få fram hva som skjer inne i bilen ved kollisjoner. Les også: Øker dødsrisikoen betydelig

Dårlig sikret

– Mange ulykker får et mer tragisk utfall enn nødvendig, fordi lasten er dårlig sikret. Særlig på korte turer tar mange sjansen på å kjøre med dårlig sikret last. Det er lett å tenke at man kan kjøre litt forsiktigere, og at det ikke er så langt, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. – ADAC/NAF-testen viser med all tydelighet at lave hastigheter ikke er noen unnskyldning for ikke å sikre lasten skikkelig. Ved 50 km/t kommer gjenstander med et trykk på opp til 50 ganger gjenstandens vekt. – Alle ulykker er uforutsigbare. Bilene er blitt sikrere, men bilistene undervurderer risikoen for skade fra gjenstander som blir slengt rundt inne i kupeen ved en kollisjon, fortsetter Engebretsen. Les også: Skjeper kravene til kollisjonstester Les også: Slik virker EuroNCAP

Liv og død

En gjenstand på 25 kilo vil ved 50 km/t bli kastet framover med en vekt tilsvarende 750 kilo. Selv en 3 kilo tung parasol øker sin vekt til 90 kilo. Økes hastigheten, øker naturligvis trykket fra gjenstander i bilen. En dobling av hastigheten gjør gjenstanden fire ganger tyngre. ADAC/NAF-testen viser at du selv med enkle grep kan sikre fører og passasjerer. Alle moderne biler har flere festpunkter for å stroppe fast lasten. – Da lasten ble sikret kom bilens passasjerer fra kollisjonen uten skader. Dette viser at godt sikret last kan utgjøre forskjellen på liv og død, selv ved lave hastigheter, sier Jan Ivar Engebretsen. Les også: Krever avgiftsrabatt for sikre biler