Det er ingen er i tvil om at innsatsen til den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP har ført til et betydelig løft i sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Forskjellen mellom dyre og rimelige bilmerker går ikke lenger på sikkerheten løs. EuroNCAPs betydelige gjennomslagskraft gjør at ingen bilprodusenter lenger våger å gamble på sikkerhet. Opel valgte til og med å trekke en modell fra markedet (flerbruksbilen Sintra) etter at EuroNCAP bokstavlig talt knuste bilen i sitt kollisjonstestprogram.

Vanskeligere

Stryker bilmodellen hos EuroNCAP, er den samtidig død i markedet. Ingen ønsker å kjøre rundt i en usikker bil. Bilprodusentene ble ikke bare tvunget til å lage sikrere biler, men de tilpasset seg også ganske raskt EuroNCAPs testprogram for å oppnå best mulig resultat. De siste to årene har så godt som alle biler oppnådd toppresultat med fem stjerner.

Strengere program

Derfor har EuroNCAP igjen skjerpet programmet, for å løfte sikkerhetsnivået og for at det skal bli vanskeligere å nå til toppen: * Bilene testes fortsatt i frontkollisjoner, sidekollisjoner og mot stolpe for å se hvordan voksne og barn beskyttes inne i bilen. * Bilene testes i forhold til beskyttelse av påkjørte fotgjengere. * Fare for nakkesleng testes og vurderes. * Det gis poeng for bilbeltepåminnelse. * Det gis poeng for antiskrensprogram (ESC). * Det gis poeng for om bilen har system som reduserer farten og aktiviserer bilens sikkerhetsinnretninger før det smeller. Den første runden med skjerpede krav viser at små biler ikke nødvendigvis behøver å være usikre. Snarere tvert om: 2,98 meter lange Toyota IQ (verdens minste fireseter) oppnådde maksimal score (fem stjerner). Men IQ er samtidig et bevis på at sikkerhet koster. Dette er ikke noen billig bil, størrelsen tatt i betraktning.

Første testrunde

Her er resultatet fra den første testrunden med skjerpede krav: Mazda 6: 5 stjerner Mitsubishi Lancer: 5 stjerner Toyota Avensis: 5 stjerner Toyota IQ: 5 stjerner Citroen C3 Picasso: 4 stjerner Subaru Impreza: 4 stjerner