På bilutstillingen i Genéve viste Italdesign Giugiaro og Frazer-Nash frem råbarske Namir (arabisk for Tiger) som bygger videre på konseptet Quaranta. Bilen har fire elektriske motorer, en for hvert hjul, og en endotermisk rotasjonsmotor basert på varmeabsorbering.

Namir skal være god for hastigheter over 300 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. CO2-utslippet skal imidlertid ligge på beskjedne 60 g/km.

Lader på 20 minutter

På samme utstilling viste Koeningegg frem solcelle-bilen Quant, som selskapet samarbeider med NLV Solar AG om. Med en avansert teknologi for generering og lagring av elektrisk kraft, skal Quant kunne lade "motoren" - en Flow Accumulator Energy Storage-enhet på 20 minutter, noe som gir en rekkevidde på 500 km. I tillegg kommer kraften fra solcellene som omgir bilen. En realisert Quant skal ha over 500 hestekrefter,en topphastighet på 275 km/t, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Fisker etter kunder

Noen av elbilene og plug-in hybridene som ble vist frem i Genéve er riktig nok på "drømmestadiet" ennå, men Fisker Automotive er blant produsentene som er i ferd med å realisere en plug-in hybrid av den ekstreme sorten. Sjefen sjøl, Henrik Fisker, hevder sågar at han har norske bestillinger på Karma, men vil ikke si hvem kundene er.

Rekkevidde på 480 km

Med pris som begynner på 710.000 kroner (78.780 euro) før avgifter kommer til, plasserer dansk/amerikanske Henrik Fisker seg i en særklasse med Fisker Karma. Denne plug-in hybride sportssedanen med hele 400 hk under panseret og 22 tommer store hjul trives i fart godt over 200 km/t. I vanlig landesveisfart rekker batteristrømmen til rundt 80 kilometers kjøring før en 200 hk sterk bensinmotor overtar strømproduksjonen. Total rekkevidde oppgis til 480 kilometer.

Kommer neste år

Henrik Fisker skiller seg fra alle andre med kreative tanker rundt sportslige miljøbiler, ved at Fisker allerede har bestilt årlig produksjonskapasitet på 15.000 biler hos finske Valmet fra slutten av året. Og selv om Karma med solceller på taket har sitt hovedmarket i USA, starter leveransene til europeiske og norske kunder allerede i andre kvartal neste år. Kabrioletvarianten kommer først i 2011. Beregnet etter amerikansk kjøresyklus oppgir produsenten Karmas forbruk til 0,24 liter/mil. Batteriene er av typen litium-ion. Henrik Fisker fikk sitt store gjennombrudd i bilindustrien som designer hos BMW. Senere flyttet han til Aston Martin hvor han har designet to av deres nåværende modeller.