Det pågår en intens dragkamp mellom de største i bilindustrien om å være best på utslipp av CO2. Årsaken er todelt: Verdens fokus på CO2 som ødeleggende for kloden gjør det viktig å framstå som best i kundenes øyne. Der har Toyota så langt med sin hybridteknologi trukket det lengste strået.

Skjerpede krav

Parallelt med miljø-fokuset har stadig flere land begynt å skattlegge bilene etter utslipp, og fra 2015 kan det bli svært dyrt for bilprodusentene å ikke følge EUs antydede krav. Få produsenter er i nærheten av å tilfredsstille kravene i dag, og mange befinner seg milevidt unna. For noen av produsentene er situasjonen så alvorlig at de risikerer utestengelse fra EU fra 2015. Det er ikke mer enn et par år siden at bilindustrien i fellesskap protesterte høylydt mot de kravene som befant seg på EU-byråkratenes skrivebord. Til å begynne med brukte industrien mer ressurser på lobbyvirksomhet mot forslaget enn på forskning i fremtidsrettet teknologi. Elbiler og hybrider stod slett ikke på de store produsentenes dagsorden i Europa. Men da de innså at slaget var tapt, kom erkjennelsen ganske raskt om at dette skulle man klare. Årets vårmesse i Genève viste at "nød lærer naken kvinne å spinne".

Dramatisk for noen

For mange bilmerker og modellers vedkommende ser vi nå dramatiske utslippsreduksjoner selv med konvensjonell teknologi. Flere småbiler har krøpet fra rundt 140 gram CO2 for noen år siden ned til 119 gram i fjor og nå til under 100 gram. Neste generasjon VW Polo leder så langt racet for fire/femsetere med 87 gram og 0,33 liter/mil i dieselforbruk. Standardutgaven ligger bare få gram over. På dette nivået (89 gram) befinner også hybriden Toyota Prius seg, en mellomstor familiebil i tredje generasjon og med økt effekt og lavere forbruk enn forgjengeren (0,39 liter bensin/mil). Økt effekt i kombinasjon med lavere forbruk gjelder også når store SUV-er som Lexus RX 400h stifter navn til RX 450h. Motoreffekten går opp til 299 hk, men samtidig senkes CO2-utslippet med 22 prosent fra 192 til 148 gram/km.

Snart plug-in

Mens VW-sjef Dr. Martin Winterkorn av kostnadsmessige årsaker kun ser hybride løsninger på store og dyre biler de kommende årene, tror Toyota klippefast på sin nå 12 år gamle teknologi for folkebiler. Prius blir eksempelvis en stadig billigere bil å produsere for Toyota. Hybridteknologien lar seg også lett omgjøre til såkalte plug-in hybrider, hvor batteriene i bilen ikke bare lades via bilens bensin/dieselmotor, men plugges til strømnettet om natten. Flere bilprodusenter setter de første plug-in hybridene i serieproduksjon neste år.