Festtalene var lange og mange da hydrogenveien fra Oslo til Stavanger åpnet i mai i fjor med et rally bestående kun av nullutslippsbiler. Et verdenssymposium om samme bilteknologi i oljebyen etterfulgte rallyet. Det var ikke måte på hva miljøstiftelsen Zero og HyNor, et nasjonalt utviklingsprosjekt for å fremme utnyttingen av hydrogen i norsk transportsektor, skulle få til sammen. Med offentlige midler hadde man allerede fått bygget flere tankestasjoner for hydrogen, samt bygd om 15 Toyota Prius til hydrogendrift. Dessuten hadde Mazda sagt ja til å bygge om inntil 30 eksemplarer av sportsbilen RX8 så de kunne kjøres på hydrogen. Les også: – En viktig klimasatsing

Finanskrisen ødela

Billig var ikke noen av elementene i prosjektet, men høy betalingsvilje i kombinasjon med dårlig miljøsamvittighet i næringslivet drev prosjektet framover. Så kom finanskrisen, og det ble ganske stille ved hydrogenpumpene. Nesten helt stille. – Bilindustrien sier at hydrogendrevne biler med brenselceller blir kommersielt tilgjengelige fra 2015, så vi har ikke på noen måte gitt opp. Nå arbeides det med å åpne en hydrogenstasjon på Lillestrøm basert på fornybar energi, sier transportpolitisk rådgiver Gøril Andreassen i Zero. Zero er samtidig sekretariat for HyNor.Og det blir naturligvis rally for nullutslippsbiler i år også. – Vi drar i gang 24. august med ankomst i Stavanger 26. Rallyet er å oppfatte som tung markedsføring av hydrogenveien mot bilprodusentene, presiserer Andreassen.