Frittstående EuroNCAP har gjennomført seks nye kollisjonstester, i hovedsak med svært gode resultater med tanke på skadeomfang og overlevelsesmulighet inne i bilene. Og overraskende nok havnet to koreanske biler, Hyundai i20 (som bygges i India) og Kia Soul, på topp foran Audis nye stolthet, Q5.

Slik fungerer det:

Det betyr imidlertid ikke at de to koreanske bilene er sikrere å kollidere med enn Audi Q5, ettersom EuroNCAP deler bilene inn i klasser etter størrelse og vekt. Q5 hører hjemme i en tyngre klasse enn koreanerne. Men i hver klasse deles det ut poeng etter hvor godt den enkelte bil beskytter fører, passasjerer og barn inne i bilen ved en kollisjon med 40 prosent overlapping mot fast barriere i 64 km/t. Det vil si at 40 prosent av bilens front treffer den ettergivende barrieren. Dernest testes bilene ved påkjørsel fra siden, og ved påkjørsel bakfra. Bilene testes også mot myke trafikanter hvor skadeomfanget på den påkjørte inngår som en del av den totale vurderingen. Nytt av året er testing i forhold til nakkesleng. Dessuten gis det poeng for om bilen har antiskrensprogram (ESP), bilbeltepåminnelse og fartsbegrensningssystem. Den samlede summen hver enkelt bil oppnår danner grunnlag for utdeling av stjerner, hvor fem er best og en dårligst.

Viktig årsak

Siden EuroNCAP gjennom mange år har opparbeidet seg ry som den klart mest respekterte testorganisasjonen i forhold til bilsikkerhet i Europa, veier deres poeng og vurderingen tungt. EuroNCAP regnes i dag som den klart viktigste årsaken til at ingen bilprodusenter lenger våger å slurve med sikkerheten. Bilprodusenter som ikke oppnår minimum fire stjerner i kollisjonstestene til EuroNCAP kan ikke regne med å få solgt sine biler i Europa. Bilkjøperne våger rett og slett ikke å velge dem av hensyn til egen sikkerhet. Derfor innrømmer alle bilprodusenter at nye biler konstrueres for å oppnå fem EuroNCAP-stjerner.

Skjerpet kravene

Men ikke alle mener EuroNCAP gir oss de sikreste bilene, fordi bilprodusentene tilpasser seg deres prosedyrer, og at det kan gå ut over sikkerheten på andre områder. Nettopp av den grunn skjerpet EuroNCAP sine krav betydelig ved inngangen til 2009. Så langt har heller ikke kritikerne kommet opp med seriøse alternativer til EuroNCAP. EuroNCAP drives som et spleiselag mellom flere store europeiske bilorganisasjoner, og støttes økonomisk av EU. Selv om Norges Automobil-Forbund deltar i kollisjonstestprogrammet, har norske samferdselsmyndigheter så langt valgt å forholde seg til EuroNCAP som gratispassasjer.