Saken er gammel, men nå blåser Toyota-sjefen nytt liv i debatten om avgiftsnivået på hybridbilene. Etter Årøys mening er det for høyt, og det er særlig vektavgiftskomponenten han vil gjøre noe med. Lars-Erik Årøy er overbevist om at gjennombruddet for rene elbiler ligger lenger inn i framtiden enn mange vil innrømme, og at en storskala elektrifisering av bilparken vil gå via hybrider og plugg-inn hybrider, altså biler som lades i stikkontakten, men som også har forbrenningsmotor for de lange turene. Derfor er han opptatt av mellomløsningene. – La ikke økt vekt og motoreffekt ødelegge for det reduserte forbruket, sier Årøy.

Ser sammentreffet

For elbiler betales ikke engangsavgift i Norge. Ei heller betales andre avgifter. Selv momsen ettergis av staten. Så øker avgiften jo mer bilen forurenser. Etter mønster fra elbilene innrømmes i dag hybridbilene 10 prosent vektrabatt på grunn av batteripakken og elmotoren. Denne rabatten ønsker Årøy økt til 25 prosent. Årøy ser at han lett kan bli beskyldt for å snakke for "sin syke mor", ved at utspillet kommer samtidig som Toyota er i ferd med å lansere tredje generasjon av hybridbilen Prius. Ny Prius får økt avgift som følge av høyere vekt og mer motoreffekt, til tross for at forbruket og utslippet går ned i forhold til utgående modell.

Gode nok ordninger

Samtidig er Årøy gjennom Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) forpliktet til å støtte opp om foreningens teknologinøytrale linje. Det gjør han også, men vil samtidig ha både i pose og sekk. – Erfaring som bygges gjennom storstilt produksjon og salg av hybridkjøretøyer er uvurderlig for kommersialisering av elbiler og plugg-inn hybrider i årene som kommer, hevder Årøy. I regjeringen mener man imidlertid at hybridbilene har gode incentiver. Statssekretær Tor Axelsen i Finansdepartementet sier til bransjenettstedet BilNytt at hybridbilene allerede beskattes gunstig ved at elmotoren ikke inngår i avgiftsgrunnlaget, samtidig som det gis ti prosent rabatt på bilenes egenvekt.