Nord-Europas største flytende båtmesse, "Båter i sjøen", arrangeres fra 4. til 7. september. Da kommer trolig mange produsenter og importører av båt til å stille med rabattert lagervare. Nybåtsalget har sunket med minst 20-30 prosent siden i fjor, anslår man i bransjen. En del aktører på salgssiden sliter med store lagre. – Det finnes en del lagervare nå, ja. De som ikke har vært forsiktige nok, og kanskje trodd de skulle selge like bra som i toppåret 2007, sitter med lagre som representerer mye død kapital, sier Hans Due, sjefredaktør i Båtmagasinet. – Hvis man ikke har bunnsolid økonomi i en slik situasjon, kan man bli tvunget til å selge unna med til dels store rabatter, Erlend Prytz, administrerende direktør i Norboat (båtbransjeforbundet i Norge), sier det slik: – Markedet er noe ned. Det er for tidlig å si hvor mye, vi gjør opp status etter båtmessa i september. Prytz sier videre at nedgangen var forventet, men at bransjen er overrasket over hvor stor og kraftig den ble. – Vi har hatt flere beklagelige konkurser i år. Og flere har måttet permittere folk for å unngå å legge ned hele bedriften. Bransjen vår er veldig konkjunkturavhengig, og nå får vi en avskalling. De mest seriøse, som server ettermarkedet best, har størst sjanse til å overleve. Windy og Joda Industrier er blant de store som har permittert mange ansatte, mens Los Marine – som produserte båter både for fritid- og yrkesbruk – er blant dem som har måttet ta en tung konkursbeslutning i år. Svela Marine har solgt ut luksusbåter med over en million i prisavslag, og begrunner det med nedturen i båtmarkedet. I mellomklassen er årets Askeladden-båter tilgjengelige med nærmere 20 prosent rabatt.

Opphopning av brukt

Også bruktbåtmarkedet er preget av nedgangen. – Det ligger atskillig flere bruktbåter ute til salgs enn vi er vant til. For høye prisforventninger hos selger kan være én av grunnene til opphopningen, sier Due. I skrivende stund tilbys over 12.500 brukte båter for salg på finn.no. På tinde.no ligger rundt 2000, og på zett.no litt over 1100. Det har aldri tidligere kommet inn så mange bruktbåter til salgs på finn.no som i år. Det ukentlige tallet på nye annonser er nå dobbelt så høyt som for tre år siden. Tross dystre spådommer – eller lystige, alt etter ståsted – vil ikke Hans Due være med på at markedet er elendig for selgere av nye og brukte båter: – Vi må huske på at perioden fra 2003 til 2007 var strålende for bransjen, med en fordobling av nybåtsalget. At salget nå har gått ned med rundt 25 prosent fra i fjor, betyr at det fortsatt er bra sammenlignet med begynnelsen av 2000-tallet.

Skjærgårdsjeep-stillstand

Ifølge Due er det nye båter i mellomprisklassen, det vil si familiebåter i prisklassen 200.000 til én million, som selger dårligst om dagen. – Dette er båter som har vært overkommelige for familier med vanlig økonomi, men nå som renta har gått opp, sitter mange på gjerdet. Når folk må prioritere, er båt noe av det de velger bort først. Prytz hevder derimot at markedet går relativt bra helt opp til 500.000, men at skjærgårdsjeeper som ligger fra en halv million til 1,5 millioner, stamper i motvind. – Når det gjelder en del importbåter, kan de kjøpes til gunstigere pris enn tidligere på grunn av valutakursene. Båter fra England og USA har derfor blitt billigere, i motsetning til tyske og finske. – Eksempelvis har vi fått en prisreduksjon på amerikanske båter på hele 33 prosent på kort tid, siden dollarkursen har sunket fra 7,5 til rundt 5. Nå håper Prytz at Norboats medlemmer – som er båtprodusenter og båtimportører – ikke får panikk og selger unna altfor rimelig. – Jeg ser ikke bort fra at en del "hyggelige tilbud" uansett vil prege den kommende båtmessa. Høstkjøp er etter Prytz mening også smart når det gjelder bruktbåt. – Bruktbåt skal man helst selge om våren, og kjøpe om høsten, sier han. Denne generelle tommelfingerregelen blir ekstra anvendelig i år, med det store tilbudet som ligger ute.