KLIKK.NO/MOTOR/BÅT: Dersom du ønsker deg en komfortabel familiebåt for skjærgården som gir rom både for barn, bager og bikkjer, bør du minst over 16 fot. Disse båtene har kapasitet for motorer fra 50 hk og oppover, noe som er påkrevd dersom du ønsker å plane deg fram med passasjerer om bord. Båtene i denne klassen er dessuten lette å traile, noe som i praksis betyr at du ikke trenger båtplass, og dette er en av grunnene til at nettopp denne størrelsesklassen er mest populær blant førstegangskjøpere i Norge. Les også: Vårpussen starter nå

Båtmerkets nasjonalitet

I de nordiske høykostlandene er det kostbart å bygge båter, noe som generelt gjør båtene noe dyrere enn de søreuropeiske og amerikanske merkene. De rådende valutakursene gjør spesielt de USA-produserte fritidsbåtene prisgunstige. En 16-20 fot bowrider får du i dag fra rundt 170 000 kroner og oppover (avhengig av motorkapasitet og merke), mens skjærgårdsjeepen er noe rimeligere. De fleste tilsvarende nordiske modeller koster fort 15–25 prosent mer. Men som med produkter flest, får du som regel det du betaler for når du kjøper båt. Derfor er det viktig å være kvalitetsbevisst i jakten på den riktige fritidsfarkosten. En norsk, svensk eller finsk båt av kjent merke vil beholde en bedre bruktverdi enn sine øvrige konkurrenter, noe som bør tas med i regnestykket. Finn båttester på Klikk.no/motor/båt

Hvilket byggemateriale er best?

Flere og flere skryter av aluminiumbåten og dens egenskaper. For det første er de robuste og tåler en og annen kollisjon med betongbrygga. Her må man ikke trå til med tidkrevende plastisk reparasjonsarbeid hver gang man dulter borti noe. Et annet godt argument er at de nærmest er vedlikeholdsfrie og tåler alle årstidene like godt. Dessuten veier de vesentlig mindre enn glassfiberbåtene, noe som gjør dem lettere å håndtere enten man skal ha dem på båthenger eller trekke dem inn og ut av båthus eller naust. Til tross for gode argumenter råder fortsatt en viss skepsis hva gjelder båter bygget i aluminium – det til tross for at det har skjedd en markant forbedring på aluminiumfronten de senere år. Nyere teknologi og mer satsing på design har gjort båtene mer formlike sine søsken i glassfiber. Les også: Velg rett anker

Mindre skrogstøy

De fleste som sverger til glassfiberbåter er som oftest opptatt av design, og mange foretrekker tyngden på grunn av kjøreegenskapene. De fleste glassfiberbåtene har dessuten mindre skrogstøy og gir generelt sett bedre komfort for passasjerene. Rotasjonsstøpte båter – båter bygget i såkalt mykplast – har lenge vært populære som joller. Alle kjenner for eksempel til Pioner-jolla, som er svært robust, tåler mye juling og er umulig å senke. Tidligere har produsentene hatt problemer med at fargestoffene i båten falmer ved sollys, men dette er det nå orden på. Vi synes den største ulempen er gangen i sjøen, for båtene er myke og gir etter i bølgene. Men for enkelt badebruk er båtene perfekte. Rigid Inflatable Boats (RIB) – gummibåter med fast glassfiberkjøl – tar stadig større biter av fritidsbåtmarkedet. Disse båtene er likevel for de spesielt interesserte, men har sine klare praktiske fordeler. For det første klarer de langt mer lastevekt enn sine glassfiber- og aluminiumsøstre, og fordi båtene er permanent "fendret", tåler de røffere behandling. De mest ekstreme båtkjørerne velger ofte RIB på grunn av båtens effektive og spenstige gange i sjøen. Les hele saken på Klikk.no/motor/båt