Hvis 2008 ble magert økonomisk, kan neste år bli enda magrere. På den annen side: Noen av våre magreste rollemodeller – kroppslig sett – vil angivelig gå med i dragsuget. – I 2009 kommer moteinteressen til å dø, hevder Stefan Nilsson, trendanalytiker i Stockholm-baserte Trendgruppen. – Vi har opplevd en lang periode med overdreven interesse for blonde jenters klesvalg. Vårt syn på shopping og livsstil har eskalert mer og mer, og nå kommer motreaksjonen. Vi er lei av Paris Hilton-oppførsel og ekstremkonsum. John Ødegård Jensen, trendekspert i Gambit, går ikke like langt i sine spådommer. Men han er med på at det spøker for diverse "It-girls". – Det vil fortsatt finnes mote, men døgnflue-moten blir ikke lenger stueren. Med det mener jeg veska eller kjolen som alle bare må ha, og som er "sooo last year" tre måneder etterpå. Paris, Victoria Beckham, Peaches Geldof og Ivana Trump er nærmest ambassadører for denne typen trender i dag.

Lokale helter

Skal vi tro trendfolket, vil vi ikke lenger hente forbildene i Hollywood og omegn. – Det lokale appellerer – norsk, svensk og skandinavisk. Se hvordan restaurant Noma i København fascinerer hele Norden. Det er vårt første spisested som har havnet på lista over verdens beste, påpeker Nilsson, og tar med lokal-nasjonal design og lokalt-nasjonalt handlemønster i neste munnfull. Ødegård Jensen følger opp. – Vi går litt bort fra den "urbane", hippe og kule bølgen vi har sett de siste ti årene. Vi skreller av oss noen lag og søker til det vi oppfatter som ekte verdier, forutser han. – Det handler om nærhet, venner, familie og natur. Selv om vi fortsatt kommer til å drikke kaffe latte, gjør vi det i stedet mens vi går tur i marka. Kanskje vi attpåtil lager den selv og har den med på en kul termos!

Furumoro

Charlotte Bik Bandlien, sosialantropolog og forbruksanalytiker, er generelt skeptisk til "vi"-begrepet. – Forskjellige samfunnsgrupper har forskjellige forbruksmønstre, og endringer skjer nettopp gruppevis og i ulikt tempo. Sosiale motsetninger gjenspeiles i smak. Et eksempel er hvordan man forholder seg til utsagnet "alle har det". For noen er det et kvalitetsstempel, for andre et signal om å skygge unna, presiserer hun. Dette vil få konsekvenser også i 2009, ikke minst i møbelindustrien. – Når "alle" er enige om at noe ikke representerer "god smak", er det på tide for smakseliten å ta det inn i varmen igjen. Ved å omfavne noe så utpreget "folkelig" som furumøbler, kan eliten skape avstand både til dem som tar avstand fra furu, og til alle som har hatt furu siden sist.

Helt svart?

Nilsson mener "swopping"-fenomenet vil bre om seg. – Vi bytter med hverandre – klær, gaver, mat eller, for den saks skyld, blomster. Som konsumenter finner vi stadig mer kreative løsninger for å skaffe nye produkter til hjemmet. Spørsmålet er hvordan foretakene skal handle og tjene penger, sier han. Noen kommersielle aktører er flinkere enn andre til å tenke nytt. – I 2008 så vi hvordan alle designselskaper samarbeidet med en eller annen moteskaper. I 2009 kommer de samme selskapene til å samarbeide med arkitekter. Arkitektur er det nye svart. I Norge har dere det fantastiske operahuset som vi alle misunner dere, skryter Nilsson. Ødegård Jensen vil tilbake til de "ekte" verdiene. For noen "It-girls" vil det fortsatt være rom for. – Eksempelvis er Stella McCartney en av spydspissene innen design, samtidig som hun representerer myke og "snille" verdier. Hun er opptatt av fair trade, økologiske klær og egenpleieprodukter, illustrerer Ødegård Jensen. – Hun er engasjert i forskjellige veldedigheter – ja, hun er vel til og med vegetarianer!