"Nå er det mulig å finne en sykkelhjelm som passer din stil og personlighet", ifølge Trygg Trafikks kampanje "Finn din hjelm". Sykkelhjelmen skal ikke lenger selges inn som livredder, men trendobjekt. – Folk vet at hjelm beskytter mot hodeskader. Det er ikke mangel på kunnskap som gjør at syklistene lar hjelmen ligge, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen. Årsaken er ren forfengelighet. – Kvinner er på de fleste områder flinkere til å tenke sikkerhet i trafikken enn menn. Unntatt når det gjelder hjelmbruk. Det sier noe om hva de synes ser bra ut, påpeker hun.

Hodepryd

Ifølge en undersøkelse utført av Statens vegvesen bruker 35 prosent av voksne kvinner hjelm, mot 41 prosent av menn. De slappeste hjelmbrukerne er ungdom mellom 12 og 17 år. 80 prosent av dem lar håret flagre. Trygg Trafikks løsning er å vise mangfoldet av topplokk. – Utvalget i sportsbutikkene er dessverre ganske konservativt. Men leter du i skatebutikker eller på internett, finner du mange ulike typer hjelmer, også varianter som er fine til bybruk, sier Øyen. Selv bruker hun for tiden en "Yakkay Tokyo Stripes", som er en hjelm med trekk utenpå. – Tidligere i vår brukte jeg en pelshjelm, som både var varm og fin til kåpe. Til ungdom anbefaler hun gjerne street- eller skatehjelmer. – Disse hjelmene er godkjent også for sykkel, og mange unge synes de er kulere enn vanlige sykkelhjelmer.

Hjelmsveisen

Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Rune Gjøs, synes det er bra at hjelmutvalget blir bredere. – I gamle dager var det bare én hjelm; isoporkladden på hodet. Jeg håper de kulere variantene vil føre til at særlig ungdom blir flinkere til å bruke hjelm, sier han. Selv bruker han den varianten som ifølge ham selv ser ut som en potte. Og legger til at et visst inntrykk av kulehode ikke er til å unngå uansett hjelmtype. – Den litt flatklemte hjelmsveisen må man nok også bare akseptere, påpeker han.

Trygg med hatt

Trygg Trafikk er for et påbud om bruk av sykkelhjelm. – Det er ingen tvil om at hjelmbruk reduserer risikoen for hodeskader, sier Øyen. Men undersøkelser kan også vise at beskyttelse har visse bivirkninger. I en test utført ved University of Bath passerte bilene nærmere syklister med hjelm enn uten. Aller nærmest passerte de syklister som i tillegg var iført kondomdress. Mens vanlige klær og dameparykk fikk bilistene til å ta en god sving utenom. Den sikreste løsningen blir dermed en helgardering: Ta på hjelm. Og trekk damehatten utenpå.

Velg riktig sykkelhjelm

* For å gi god beskyttelse må hjelmen dekke pannen, issen, tinningene og bakhodet. * Hjelmen må sitte fast, og skal bare kunne skyves noen få cm frem og tilbake. * Hakereima skal være justerbar, men ikke elastisk, og lett å åpne og lukke. * Hjelmen må være behagelig, sjekk at verken hjelm eller stropper gnager. * Sjekk at hjelmen tilfredsstiller sikkerhetskravene (CE-merket). * God ventilasjon er viktig hvis hjelmen skal brukes til trening. * En hjelm med sterke farger gjør deg mer synlig for bilister. * Bytt hjelmen dersom den får et kraftig støt, selv om den ikke ser skadet ut. Kilder: forbrukerportalen.no, tryggtrafikk.no