Juli lover bra for briten Bale, ikke minst her til lands. Ikke før har han kastet glans over westerndramaet "3:10 to Yuma" (16.) og Dylan-feiringen "I'm Not There" (23.) på DVD, før han gjeninntar kinolerretet i "The Dark Knight" (25.), kapittel to i Christopher Nolans Batman-føljetong. Siden det første spilte inn nesten 400 millioner dollar, er de kommersielle forventningene friske. Men også innen akademia har Bale fans.

– Dette må være blant de mer vellykkede castingene i superheltuniverset, sier Erlend Lavik, fersk doktor i amerikansk filmhistorie ved universitetet i Bergen. – Med sin bakgrunn, og filmene han har medvirket i, medbringer Bale noe dystert og alvorstynget. Han er ikke den typisk rappkjefta helten med glimt i øyet. Det er et eller annet som plager ham.

Blockbuster-kunst

Dermed sitter Bale som hånd i hanske, for ikke å si kjekkas i flaggermusdrakt, i Nolans dunkle rammeverk. Ifølge Lavik skiller sistnevntes regi seg kraftig fra forgjengerne Tim Burton og Joel Schumachers. – De tidligere framstøtene, inkludert TV-serien fra 60-årene, er forbundet med en viss camp-sensibilitet. Nolan tilførte noe nytt i "Batman Begins", som var en mye mer voksen og realistisk superheltfilm, sier han, og peker på en trend i dagens Hollywood. – Vi har sett flere eksempler på en slik "back to basic"-tankegang hvor man går tilbake til noe opprinnelig og mer realistisk. I likhet med for James Bond fungerer det for Batman.

I forlengelsen representerer Nolan det Lavik kaller "blockbuster-auteuren", altså en som forener kreativ kredibilitet med "box office"-uttelling. – Det spesielle med tegneserier er at de ofte har en hengiven tilhengerskare som føler sterkt eierskap og gjerne vil ha "et ord med i laget", både når det gjelder hvem som regisserer og hvem som spiller. Bale passer perfekt. Det er ikke mange skuespillere som kan vise til en sånn rekke med kunstnerisk suksessrike filmer de siste fem årene som ham.

Helt psycho

Mens Nolan slo seg opp på 2000-tallet med "Memento" og "Insomnia", etablerte Bale seg parallelt som leading man med "American Psycho". Siden har han funnet tid til så ymse som "Laurel Canyon", "Harsh Times" og "The Machinist". I et intervju med magasinet Details forklarer han hvorfor. – Jeg har aldri sett noe motsetningsforhold mellom å være indie- og studioaktør – jeg har verdsatt muligheten til å være begge deler. Jeg har alltid hatt et visst ønske om å svømme motstrøms, sier Bale. Derimot ser han et motsetningsforhold mellom enkelte sjangrer. – Det eneste jeg kan si kategorisk, er at jeg aldri har hatt noen interesse for romantisk komedie. Jeg kunne aldri gjøre en. Jeg tror jeg ville vært elendig. Og uansett synes jeg det er en selvmotsigelse. Jeg har aldri opplevd en romantisk komedie som morsom.

Mistet kompis

Muligens hjalp det å samarbeide med legendariske Werner Herzog på "Rescue Dawn" – Bale har iallfall lenge vært omgitt av mystikk. Imidlertid blir han smågutt mot Heath Ledger, kollegaen som døde under tragiske omstendigheter i vinter. Forleden gikk selveste Michael Caine ut og priset "Dark Knight"-innsatsen hans, og hovedrolleinnehaveren er ikke snauere. – Prestasjonen hans var utrolig intens. Det var noe anarkistisk over det – han gjorde The Joker skitnere enn noen kunne forestille seg, sier Bale om kompisen.

Han legger ikke skjul på at savnet av Ledger er stort. – Naturligvis var dette noe jeg ønsket å dele med ham. Nå er det bare å håpe at at arbeidet hans får den mottakelsen det fortjener.