Vårens "Monsters vs Aliens" og sommerens "Istid 3" var bare oppvarmingen. Kinohøsten 2009 lokker med en serie blockbuster-kandidater i 3D – den ene mer banebrytende enn den andre, ifølge forhåndsvarslet. Disneys "G-gjengen" får premiere 28. august. Siden følger Cannes-åpneren "Se opp" (25. september), Dickens-vrien "A Christmas Carol" (6. november) og – ikke minst – James "Titanic" Camerons "Avatar" (18. desember).

Optisk illusjon

– "3D" er egentlig et feilaktig begrep. Det korrekte er stereoskopi, påpeker Rolv Gjestland, rådgiver i bransjeorganisasjonen Film & Kino. – Det handler om en optisk illusjon, der du opplever en dybdedimensjon i tillegg til høyde og bredde. Poenget er at høyre og venstre øye ser bildene fra ulike vinkler. – Dette er ikke noe nytt fenomen – det kom mange 3D-filmer på 40-, 50- og 60-tallet. Forskjellen nå er at det er storfilmene som lanseres i dette formatet. En annen og innbakt forskjell er selvsagt at teknologien er hakket hvassere enn i forrige runde. Borte er hodepine- og sjøsyketendensene som fulgte med. Og borte, skal vi tro Gjestland, er "effekter for effektenes skyld". – Før var det sånn at de omtrent hoppet ut og bet deg i nesa. I dag, som vi så i "Istid 3", er lerretet rammen. Det er fra scenen og innover det foregår, nærmest som i teatret. Det føles mer behagelig – du blir ikke så sliten av det.

Flyr Hoyt

Få er så kvalifisert til å uttale seg om Hollywoods teknoavdeling som "G-gjengen"-regissør Hoyt Yeatman. For 20 år siden fikk han Oscar for spesialeffektene i Camerons "The Abyss". – Folk spør meg om jeg lengter tilbake til gamle dager, og svaret er "nei", sier han. – Makten vi har fått til å oppnå det vi vil, er så mye større. Det er som å skulle sammenligne å styre et damplokomotiv med å fly en jetjager. I omfang er digitalrevolusjonen like viktig som det som skjedde da lydfilmen kom. – Men redskapene kan misbrukes like mye som brukes. Derfor må de respekteres.

Bevisste valg

Selv om animasjon leder an, er Yeatman overbevist om at 3D vil gå mainstream – etter hvert. – Foreløpig er kamerarigget sånn at du er nødt til å ta bevisste 3D-valg mens du gjør opptak, noe som føles snodig. Du gjør jo ikke det med lyd og farge – du redigerer ikke underveis, understreker han. Fenomenet kan først bli dagligdags innen tradfilm idet selve innspillingsprosessen oppdateres, hevder Yeatman. – Vi må kunne skyte på en måte som lar oss fange den tredimensjonale informasjonen, men "framkalle" den først i etterfasen, fortsetter han, og røper at han sysler med noen patentideer selv.

Ulempen verdt

I skrivende stund finnes det 3D-fasiliteter i 25 norske kinosaler, skjønt flere er på gang. Gjestland mener 2D-filmen fortsatt har en framtid. – Noen historier er bedre fortalt i 2D. Dessuten, så lenge du må iføre deg briller for å oppleve 3D, vil det være en ulempe. Historien må nødvendigvis være verdt den ulempen, sier han. På papiret er nevnte "Avatar" iallfall verdt 300 millioner dollar, forteller rapportene. Gjestland er mildt sagt forventningsfull til gigasatsingen av et sci-fi-eventyr. – Etter å ha sett 20 minutter, kan jeg skrive under på at den blir vanvittig lekker. Cameron har skapt et helt eget univers med filmen. Den blir etter alt å dømme det neste store – og noe som vil ta 3D et langt skritt videre.

Digital framtid

I dag kan 25 norske kinosaler vise 3D-film. Bransjeorganisasjonen Film & Kino ser lyst på morgendagen etter at den i sommer inngikk en digitaliseringsavtale med fem ledende Hollywood-studioer. – Digital distribusjon og vekst i 3D-film er framtiden for vår virksomhet, uttalte Paramount-representanten Roger Pollock, som mener Norge med avtalen vil innta "forreste linje" innen kinoteknologi. Enn så lenge har 30 prosent av de 750.000 som har løst billett til "Istid 3" i sommer, sett den i 3D, ifølge Twentieth Century Fox.