Vampyrer, seriemordere, superhelter, arrogante leger, vakre lesber, privilegert ungdom eller kanskje stilige reklamemenn fra 60-tallet? Det er nok av interessante karakterer som kan holde deg med selskap i høstmørket.

DVD-suksesser

Når det blir kaldere og mørkere, liker nordmenn å sette seg godt til rette i godstolen med fjernkontrollen. Og svært mange av oss kjøper underholdningen vår selv, i stedet for å ta til takke med det som kanalene serverer. – 20 prosent av omsetningen vår er salg av TV-serier på DVD, forteller Håvard Erga, direktør for Warner Brothers Entertainment Norge. De har distribuert "Sopranos" og "The Wire", to av de største DVD-suksessene i Norge. Men det finnes et utall andre serier også, som kanskje ikke har fått så mye omtale, men som er minst like gode. – Ta "The Shield" for eksempel, også en glitrende krimserie, som ufortjent har havnet i skyggen av "The Wire". Denne serien er mer emosjonell, og du kommer tettere på enkeltskjebnene. Tempoet er også mye høyere, forteller Øyvind Holen, journalist med forkjærlighet for popkultur og TV-serier.

60-tallsfavoritt

"The Shield" handler om en gjeng korrupte politimenn som forsøker å hanskes med gjengkriminalitet i Los Angeles. Serien er både brutal og følsom. For dem som liker virkelighetsflukt av et litt annet kaliber, anbefaler Holen "Battlestar Galactica". – Det blir kanskje litt mye romskip for dem som ikke liker sci-fi, for serien handler om en gruppe mennesker på flukt fra en klode overtatt av menneskelignende roboter. Men serien trekker paralleller til aktuelle temaer som rasisme og Irak-krigen, og er veldig smart, mener Holen. Han trekker også fram det virkelighetstro superheltdramaet "Heroes" som annet alternativ. Men den absolutte favoritten hans utspiller seg i et stilig reklamebyråmiljø i New York på 60-tallet. – "Mad Men" er en fantastisk serie. Lekker å se på, og gjennomført til fingerspissene. Det er morsomt å bli minnet om hvordan samfunnet var for bare noen tiår siden, før hippierevolusjonen. Skaperne bak serien planlegger å lage én sesong for hvert år på 60-tallet, så det skal bli spennende å se hva som skjer. Karakterene i serien er veldig bra, skryter han.

Godt salg

Holen er ikke alene om å digge "Mad Men". Distributøren Star Media melder at det til sammen er solgt 25.000 eksemplarer av de to sesongene som er tilgjengelige i Norge. – Det er vår mest populære serie akkurat nå, bekrefter Steinar Storløkken, produktsjef for DVD-er hos Platekompaniet. Han forteller at det er nettopp slike dramaserier nordmenn er aller mest glad i. – Serier som du bør se alle episodene av, selger best. Krimserier som CSI gir kanalene gode seertall, men du trenger ikke å kjøpe hele sesonger for å følge med. Det samme gjelder typiske sit-coms, så slike serier selger ikke spesielt godt, sier han.

"True Blood"

I stedet er det serier som "Weeds", "Gossip Girl", "Dexter", "Californication", "24" og "The L-Word" kundene til Platekompaniet fortrekker. – Krigsdramaet "Generation Kill" var også en kjempehit. Den er årets nykommer her hos oss, forteller han. Men selv om mange av de mest populære seriene er sluppet på det norske markedet allerede, er det også en god del å se fram til. – Jeg tror "True Blood" blir en kjempehit. Jeg har bare sett to episoder, men det virker veldig lovende. Serien seiler litt på vampyrbølgen som er over oss nå, men er mye mer voksen enn "Twilight"-franchisen. Det er den serien jeg gleder meg aller mest til, sier Øyvind Holen.