Typisk henvender kun to av ti norske spillefilmer seg til de yngste, viser en kartlegging fra 2007. På kort sikt blir balansen bedre. Titler som "Vegas", "Knerten", "Julenatt i Blåfjell" og "Yohan – barnevandreren" sørger for det. Samtlige inntar lerretet de kommende månedene. – Halvparten av tilbudet i høst retter seg altså primært mot unge. Det er svært positivt. Dessuten kan vi se fram til fire ambisiøse filmer for voksne, med god spredning i sjangrer. Det lover bra for norsk film, hevder Håkon Skogrand, programsjef for Den norske filmfestivalen.

Hundeliv

Filmfestivalen, nummer 37 i rekken, finner sted i Haugesund i tidsrommet 20.-27. august. Åpningsfilm er dramakomedien "Upperdog", hvor historien om adoptivsøskenparet Axel og Yanne står sentralt. Han gror til i materiell overflod på Oslo Vest – hun under enklere kår på østkanten. Når de finner hverandre i voksen alder, takket være den polske hushjelpen Maria, blir det turbulent. – Selv om den er veldig alvorlig, hadde jeg lyst til å lage en energisk og spretten film, forteller regissør Sara Johnsen, som debuterte med Oscar-kandidaten "Vinterkyss" i 2005. Denne gang har hun alliert seg med ferske skuespillerkrefter som Hermann Sabado, Bang Chau og Mads Sjøgård Pettersen. Kjersti Holmen, Ole Paus og Agnieszka Grochowska representerer rutinen. – "Upperdog" er det motsatte av "underdog". Et tema jeg leker med, er følelser omkring status. Hvem befinner seg over, og hvem under? Hvem er det største offeret? Det er Norge i dag – de som serverer, og de som blir servert.

Rotterace

Skogrand er selvsagt begeistret for det Johnsen har fått til. Samtidig legger han inn et varmt ord for avslutningsfilmen sin, Arild Østin Ommundsens "Rottenetter". Her har teamet bak "Mongoland" (2001) og "Monstertorsdag" (2004) gitt seg oljebyen Stavangers skyggesider i vold. Resultatet er et "urovekkende og vellaget bilde av et miljø få nordmenn kjenner til", skal vi tro festivalprogrammet. Skjønt, minst like høye forventninger knytter det seg til Margreth Olins "Engelen", anført av Maria Bonnevie. Den får premiere 2. oktober. Så, en uke senere, er det duket for thrilleren "Svik", der Lene "Aqua" Nystrøm spiller nattklubbsangerinne under den tyske okkupasjonen. – Jeg er spent på alle disse filmene. Mitt inntrykk er at de er ekstremt forskjellige, sier Johnsen på vegne av konkurrentene.

Etter "Manus"

"Max Manus" fra 2008 er stadig den mest populære hjemlige kinofilmen. Det gjenstår å sjekke om 2009-avlingen når opp. Uten sammenligning for øvrig: Mens Åsleik Engmark lener seg til Anne-Cath. Vestly-arven med "Knerten", og Katarina Launing og Roar Uthaug til TV-fanbasen med "Julenatt i Blåfjell", har "Yohan" dimensjonene i orden. Grete Salomonsens sørlandsepos skilter med over 100 spesifiserte skikkelser, én tolket av selveste Alexander Rybak. Enn så lenge konkluderer Skogrand optimistisk. – Norsk film er svært vital, og i kontakt med sitt publikum. Det er blitt en imponerende bredde i sjangrer og uttrykk, mener han. – Nå handler det mest om å forankre en stabil produksjon av gode barne- og ungdomsfilmer, samt å satse enda sterkere på regissørene som har vist at de kan skape personlige fortellinger med store kunstneriske kvaliteter. – Dem er det nemlig blitt en del av det siste drøye tiåret.

– Underholdende

– Det ligger an til en underholdende og variert norsk kinohøst, sier Harald Junger, redaktør for filmguiden.no. Junger trekker blant annet fram thrilleren "Svik", med Fridtjov Såheim og Kåre Conradi, Grete Salomonsens "Yohan – barnevandreren" – og Margreth Olins "Engelen". – Med så gode regissører og skuespillere involvert er det all grunn til å ha store forventninger.