Al Pacino, Robert DeNiro, Jack Nicholson – de blir småtasser, alle tre. Den eneste filmskuespilleren som har sopt inn over 100 millioner dollar hvert tiår han har vært operativ, er Harrison Ford. Det begynte med Stetson-hatt og Chevrolet i "American Graffiti" og fortsatte med lyssabel og romskip i "Star Wars". Resten er Hollywood-historie. Knapt noe symboliserer 80-tallet som føljetongen om vitenskapseventyreren Indiana Jones. Kombinasjonen av frontmann Ford og bakmennene Steven Spielberg og George Lucas viste seg kommersielt uslåelig i "Raiders of the Lost Ark" (1981), "Temple of Doom" (1984) og "Last Crusade" (1989). Nå, etter 19 somrer i "development hell", er kvartetten fullendt med "Kingdom of the Crystal Skull" (premiere 22. mai). – Da jeg skulle gjenoppta "Indy" så lenge etter, fant jeg ham i klærne. Du ifører deg dem, og karakteren følger med, forteller Ford i magasinet Empire. – Det er et pussig antrekk hvis du tenker over det – en kar som går i skinnjakke i jevnt over varme strøk. Jeg tenkte som så at hvis han først bærer pisk, kan han like godt gjøre det òg. Det gir jo ingen mening likevel.

Pengesekk

Ting taler for at Ford også tok en titt i nettbanken i researchfasen. Dette er fyren som aldri har medvirket i en uavhengig film, en såkalt indie, siden han la snekkerbuksene på hylla rundt 1970. – Jeg har rett og slett intet ønske om å gjøre det samme arbeidet for mindre penger, sa han en gang ifølge The Observer. Overfor Reader's Digest – vårens PR-framstøt har gitt resultater i britisk presse – hevder han at finanser "bare er viktig hvis du ikke har noen". Om sin motivasjon for å holde det gående sier Ford: – Jeg trenger en utfordring. Jeg trenger intellektuell stimulering. Jeg er en del av et samfunn på hver produksjon som gjør sitt beste i fellesskap for å sette en idé ut i livet. Det er en fantastisk gig.

Gullalder

Denise Kiernan, forfatter av "The Indiana Jones Handbook", setter pris på at han ser det sånn. – Dagens Hollywood er full av mannlige skuespillere som ser ut som forvokste utgaver av guttevalper. Harrison Ford er en mann. Han har samme appell som en "leading man" fra Hollywoods gullalder – en av grunnene til at han fungerer så bra i en "period piece", mener hun. Indiana Jones-seriens suksess er nøye forbundet med at den presenterer gode og tvilsomme idealer lettfattelig, ifølge Kiernan. – Ideen om hverdagshelten og "good guys" mot "bad guys" har alltid gått hjem blant kinogjengere. Filmene er dessuten veldig morsomme – de tar ikke seg selv for alvorlig, sier hun, og tilføyer følgende om sjefen sjøl: – Han er en du kunne tenke deg å ta en øl med. Han er en passe normal type, med en lidenskap for arbeidet sitt som får ham opp i uvanlige og gjerne farlige situasjoner. Han er lett å forholde seg til, selv om han selvfølgelig har enkelte evner som ligger langt over gjennomsnittet.

Ungt blod

Gitt forventningene har produsentene lykkes brukbart med å holde innholdet i "Krystallhodeskattens rike" skjult. Det vi vet, er at historien foregår i 1957, mot et bakteppe av kald krig og skruppelløse agenter. Øverst på plakaten finner vi navn som Cate Blanchett, Ray Winstone og John Hurt. Kiernan har særlig tro på fremadstormende Shia LaBeouf, som spiller aspirantkjekkasen Mutt. – Han vil bidra til å introdusere et helt nytt publikum for konseptet. Det vil vinne på å få inn nytt og ungt blod. LaBeouf og Ford borger for gjennomslag både blant gamle og ferske fans. Fords egne kommentarer tyder på tilbakelent ydmykhet før premieren. – Folk forteller meg at Indiana Jones er blitt en del av kulturen, et ikon, uten at jeg forholder meg til det. Det er den delen George og Steven eier, sier Ford. – Jeg bare jobber her. Og jeg er bare glad for at jeg får muligheten.