Referat fra Mellvin Steinsvoll:

Det er lørdag 4. august og klokken har passert 07:45. Buss fra Nettbuss med sjåfør Jim Kvernberg og reiseleder Anders Lien er klar til å ta oss om bord. De to som etter hvert må få betegnelsen som vårt faste mannskap på våre flerdagers turer, er gutter som har skjønt hva god service omgjengelighet betyr for oss reisende. Også værgudene har forstått hva som må til for at en lang busstur skal bli mest mulig vellykket.

Reisen denne gang, går til Sognefjordområdet der vi skal ha vårt faste tilholdssted på Eikum Hotel i Hafslo. Første etappe går mot Molde der vi på veien plukker opp 8 fra Kleive Pensjonistforening og 5 fra Molde Pensjonistforening. Videre med ferge fra Molde til Vestnes, Liabygda – Stranda til Hellesylt og med Grodås som mål for lunchen. Etter en god kjøttkake-lunch med dessert, går turen mot Stryn, Loen, Olden, Byrkjelo, Skei, Sogndal og kl. 17:00 på rute, er vi i Hafslo. Etter innflytting på hotellet og litt «puss av barten», er vi klare for middag. Eikum Hotel er en familieeid virksomhet som så absolutt har skjønt hva god service, god mat og fin servering betyr for gjestene. Etter middagen går vi samlet til egen salong som er avsatt bare til oss. Der går praten, der vitser vi og der synger vi etter toner fra Ingar Hoem på trekkspill, Jim Kvernberg gitar og Mellvin Steinsvoll gitar.

Søndag 5. august er det dagstur over Sognefjorden gjennom Lærdalstunnelen (2,4 mil lang) og videre til Flåm og tur med Flåms banen til Vatnahalsen stasjon. Den spektakulære togreisen minner oss om allsidigheten i norsk natur. Bratte fjell, store fosser og haugevis med tunneler. Etter en deilig lakse-lunch med dessert på Vatnahalsen Hotell, går turen tilbake til Flåm og videre hjem til vårt hotell i Hafslo for middag og kos på salongen. For å bryne hjernen litt, ble vi servert en del spørsmål fra Gerd Myklebust sin rikholdige fantasi. Før vi gikk til køys, måtte vi løse litt opp med noen vitser og litt sang.

Mandag 6. august står dagstur til Gaupne, Jostedalen, Skjolden og Urnes Stavkirke på planene. Etter besøk på Breheimsenteret og en tur innover mot Jostedalsbreen, gikk turen til Skjolden for lapskaus-lunch med dessert. Etter lunchen gikk turen langs sørsiden av Sognefjorden med mål Urnes Stavkirke. Om vi så langt hadde sett mye dårlig veg og haugevis med tunneler, så ble det ikke bedre utover dagen i dag. Uten å brodere for mye, så må det være lov å si at vegstandarden vi fikk føle det aller meste av dagen, er på grensen for hva som bør være mulig i 2018. Det er i alle fall stor enighet i bussen om å synes synd på bussjåfører som må manøvrere etter slike veger. Når det så midt i et turistområde, ble toppet med en fergestrekning der fergelemmen minnet om en tid for 50 år siden og en ferge med svært liten kapasitet og av en type som bussen måtte rygge om bord i, var nesten grensen nådd. En stor honnør til vår sjåfør Jim som taklet det hele med glans, vi er imponerte. Etter besøk på Urnes Stavkirke, gikk turen tilbake til Hafslo og vårt hjem med middag og avsluttende aktiviteter på salongen.

Tirsdag 7. august er hjemreisedag. Klokken 08:30 er vi innstilt og klar for 10,5 timer reise. Turen hjem skal gå tilbake til Sogndal, Skjolden og videre over Sognefjellet mot Gudbrandsdalen med lunchstopp på Dombås. Reisens siste innlagte måltid ble som det hadde vært under hele reisen ellers, en herlig lunch. På menyen stod saltet kjøtt og vossakorv med tilbehør og dessert.

Reisens siste etappe gikk gjennom Romsdalen via Åndalsnes, Åfarnes, Sølsnes, Molde, Kleive og til slutt kl. 19:10 omtrent akkurat på rute, var vi tilbake i Eidsvåg.

På vegne av de reisende vil jeg tillate meg å mene at turen svært vellykket. Vi har god grunn til å takke spesielt sjåfør Jim, reiseleder Anders og vår egen Gerd for god jobb med forberedelser og gjennomføring. Til slutt vil jeg takke alle som var med på turen for trivelig selskap og godt miljø. Turer som dette er med på å gi oss som pensjonister ekstra styrke i vårt store arbeid med å fremme pensjonistene og de eldre sine viktige saker. Det er når vi står sammen vi får det til.

Allerede nå er samtalene om neste års tur i gang og Nesset Pensjonistforening ønsker innspill fra medlemmene. Så langt er det kommet forslag om at Namsostraktene kan være et godt alternativ for 2019.