Erling Rød og jeg er enige om iallfall én ting: Det skal være orden og ryddighet i politikk og forvaltning. Så er vi ikke alltid enige om hva som er det ryddigste. Det betyr ikke at jeg beskylder Rød for uryddighet. Rød, derimot, har gjentatte ganger beskyldt meg for uryddighet. Nå sist i et leserinnlegg kalt «Rydd rotet rundt rollen, Refstie». Denne gangen er det mine roller i kommunens kriseledelse og selskapet Akvainvest Møre og Romsdal, samt ordførerens kommentar i kommunens årsmelding som Rød mener er uryddig.

La oss ta Kriseledelsen først. I Sunndal er det ordføreren som leder kommunens kriseledelse. Det har kommunestyret vedtatt i både i kommunens politiske delegeringsreglement og i kommunens beredskapsplan. Dette er en vanlig ordning i kommunene. For å nevne noen eksempler: I Høyrestyrte Molde ledes kriseledelsen av ordføreren. I Fremskrittspartistyrte Ullstein ledes kriseledelsen av ordføreren. I Senterpartistyrte Surnadal ledes kriseledelsen av ordføreren. Og i Arbeiderpartistyrte Kristiansund sitter ordføreren i kriseledelsen. Hvorfor er det slik? Fordi ordføreren er kommunens ansikt utad, og juridisk ansvarlig for kommunens virksomhet. Når noe skjer, er det ordføreren pressen ringer til. Innbyggerne kjenner ordføreren, og de fleste ordførere nyter tillit i lokalsamfunnet. Det er derfor naturlig at ordføreren uttaler seg ved beredskapshendelser, og at ordføreren derfor leder kriseledelsen. Så også i Sunndal, slik kommunestyret har vedtatt. Så er det kommunedirektøren som har den operative ledelsen av kommunens ansatte. I alle beredskapssituasjonene jeg har stått i, har jeg aldri opplevd at noen har funnet dette problematisk. Heller det motsatte. Jeg finner det ryddig, og er glad for at kommunestyret mener det samme. Dette gjør på ingen måte ordføreren inhabil i behandlingen av beredskapssaker. Også i kriseledelsen er ordføreren folkevalgt, med delegert myndighet.

Så til Akvainvest Møre og Romsdal, som er Knut Reinsets framsynte konstruksjon. Han var ordfører da Akvaforsk ble fusjonert inn i Nofima. Gjennom å etablere Akvainvest Møre og Romsdal, sørget Reinset for at Sunndal kommune konverterte eierskapet i Akvaforsk til eierskap i Nofima, og samtidig kjøpte seg tilstrekkelig opp i Nofima til at Akvainvest Møre og Romsdal fikk rett til plass i Nofimas styre. I kroner og øre er dette Sunndal kommunes største næringssatsing gjennom tidene. En satsing som har sikret Nofimas aktivitet i Sunndal. For - gjennom forvaltningen av Akvainvest Møre og Romsdal, tok Reinset plass i Nofimas styre og jobbet til beste for forskningsstasjonen på Sunndalsøra. På den tida var Fremskrittspartiet støtteparti for Reinset, som var Senterpartiordfører. Jeg regner derfor med at Rød støttet dette arbeidet, og skal i så fall ha anerkjennelse for det. De første årene gikk Nofima dårlig, og i flere år var forskningsstasjonen på Sunndalsøra truet av nedleggelse. I mine første år som ordfører, jobbet jeg hardt for å unngå dette. Uten plassen i Nofimas generalforsamling og eiermøter, eller innsatsen til Janne Merete Rimstad Seljebø, som da var oppnevnt til Nofimas styre av Akvainvest Møre og Romsdal, er det min modige påstand at forskningsstasjon på Sunndalsøra ville blitt nedlagt. Det ville vært et stort tap for Sunndal. Når man diskuterer ryddighet, er det viktig å huske historien. Akvainvest Møre og Romsdal ble etablert og organisert for å eie ti prosent av Nofima, og samtidig skaffe Sunndal plass ved bordet der beslutningene om Nofima blir tatt. Da må vi forvalte eierskapet i tråd med dette. Slik kommunestyret slo fast da det behandlet kommunens eierskapsmelding i høst.

Til slutt noen ord om Sunndal kommunes årsmelding. Her har ordføreren en kommentar. Jeg har mistet oversikten over hvor mange ganger Erling Rød har foreslått å ta denne ut. Like mange ganger har kommunestyret vedtatt at den skal være med. Det forholder jeg meg ryddig til, selv om Rød er uenig. Ordførerens kommentar er ikke noe ordføreren har «presset inn i årsmeldingen», slik Rød framstiller det. Kommentaren handler dessuten først og fremst om den politiske aktiviteten og det politiske arbeidet i kommunen. Hvem andre enn ordføreren skulle skrevet om det? Kommunedirektøren? Det ville iallfall blitt uryddig.

Vi må huske at ordføreren har mange roller i kommunen, både formelle og uformelle. Noen roller følger av kommuneloven, andre av kommunens politiske delegeringsreglement og ulike vedtak i kommunestyret. Ordføreren er ingen gallionsfigur for kommunen, selv om Rød synes å ønske det. Så skal både Rød og jeg fortsatt  strebe etter å sikre orden og ryddighet i politikken og forvaltningen i Sunndal.

Ståle Refstie