Friluftsrådet lanserer nå Stikk UT!-bedrift, et nytt konsept for både små og store virksomheter. Etter initiativ fra marketingsjef Heid Snekvik og Surnadals styrerepresentant i Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal, Egil Nedal, tente de på dette med en gang i Talgø-konsernet og ble dermed den aller første bedriften til å registrere seg som StikkUT!–bedrift.

– Det er 12 StikkUT!-turer bare her i Surnadal, og til sammen i de 15 StikkUT!–kommunene finnes det nå 179 turer, forteller Nedal. Han legger til at de prøver å skifte ut turene minst hvert 3. år, blant annet for å unngå for stor slitasje på terrenget. Alle turer har ulik «vanskelighetsgrad», variert både med tanke på type terreng og lengde.

morotur.no er det ellers registrert hele 1300 turbeskrivelser i Møre og Romsdal. Det er bare å gå inn på appen eller på nettet for å hente mer informasjon om de ulike turene.

– For StikkUT! generelt er det folket i bygda som må komme med innspill til flere turer, det er vi helt avhengige av. En StikkUT!–tur kan også være en sykkeltur, for eksempel runden rundt Åsskardfjorden, sier Nedal.

– Passer godt for Talgø

Nedal jobber også sjøl i Talgø-konsernet (Møre–Tre), men det er salgs- og markedskoordinator Øystein Wiig og grafisk designer Lillian Halle som har fått ansvaret for å ta StikkUT!–bedrift videre i bedriften. De synes begge dette er et kjempegodt konsept.

– Dette passer veldig godt for Talgø, som så å si ligger midt i Trollheimen med mange turmuligheter rundt oss. Det er et godt og helsebringende tiltak som kan være med og skape både trivsel og engasjement, sier Wiig.

Alle ansatte som har registrert seg som Stikk UT!-medlem kan legge til bedriften som en del av profilen. Talgø blir da med i en litt uhøgtidelig konkurranse om hvilken bedrift som har mest aktivitetsnivå, og Øystein og Lillian ser også for seg bedriftsinterne konkurranser med premiering, og at StikkUT!-turer for eksempel kan kombineres med sosiale lag.

– Det er mange muligheter, dette kan gjøres på flere ulike måter, fastslår de.

Utfordrer andre

Talgø utfordrer nå bedrifter rundt seg også til å bli med på StikkUT!–bedrift, og har så langt utfordret Surnadal Sparebank, Amfi og Svorka til å bli med. Svorka har allerede tatt imot utfordringen, og det forventes at de andre også følger etter...

Friluftsrådet oppfordrer ellers både bedriftseiere, ledere og ansatte til å drøfte tilbudet med kollegaene sine og melde seg på StikkUT!–bedrift.

– Vi tror friluftsliv skaper friske og fornøyde medarbeidere. Friluftsrådet satser derfor på økt oppslutning om Stikk UT! ved å invitere bedrifter med på turkassetrimmen, opplyser Friluftsrådet.

Bedriftene som registrerer seg kan velge mellom tre ulike pakker, les mer om dette på Friluftsrådets heimeside; www.stikkut.no. Her kan man også enkelt registrere seg og finne turbeskrivelsene. Stikk UT!-sesongen varer fra 1. mai til 1. november, så her er det bare å kaste seg med og følge Talgøs eksempel.

– Vil egentlig oppfordre alle bedrifter til å bli med, ikke bare her i Surnadal, men i hele distriktet, smiler Nedal.