SKAL ERSTATTES: Dagens Driva bru. Foto: Ingrid Ellevset

Dermed gikk flertallet for den dyreste bruløsningen, ei buebru med en antatt kostnad på 52 millioner kroner.

Mindretallet ønsket ei kassebru i betong, som vil være 10 millioner kroner rimeligere.

Da samferdselsutvalget i fylket behandlet saka nylig, sa utvalget seg villige til å dekke halvparten av ekstrakostnaden for buebrua, som er vurdert å være den beste løsningen. Imidlertid understreket utvalget at kommunen måtte være villige til å dekke den andre halvparten på 5 millioner kroner. Det har skapt debatt at kommunen på denne måten blir "tvunget" til å være med på finansieringen av et fylkesvegprosjekt.

Også rådmannen har gitt tydelig uttrykk for at han mener det prinsipielt ikke er riktig at kommunen skal være med på finansieringen av et fylkesvegprosjekt.

Vedtaket ble fattet mot 11 stemmer onsdag - etter en lang debatt.

Frp og SV la fram et fellesforslag hvor de ga uttrykk for at det er mindre viktig hvilken løsning som ble valgt - men understreket at den nye brua må finansieres fullt ut av Møre og Romsdal fylke.

- Det er helt meningsløst å gå for et tilskudd på fem millioner kroner for ei bru som fylket har ansvar for, mente Erling Outzen (SV).

Kommunestyret vedtok å finansiere sin del av spleiselaget ved bruk av midler avsatt til sentrumsutvikling.

Kommunestyret vedtok også, etter et fellesforslag fra de rødgrønne, at det skal legges til rette for tilkomst til elvebredden på begge sider av den nye brua.

Les mer i papirutgaven fredag.