Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) for første kvartal i 2023 viser at Driva daglig har 9786 lesere på papir og digitalt. Det er en økning på 716 daglige lesere sammenliknet med samme kvartal i fjor.
– Dette er svært gledelige tall. Vi har hatt fin vekst i abonnementsmassen, og når får vi også et skikkelig løft i lesertallene. Driva befester med dette sin stilling som det ledende nyhetsmediet for innbyggerne på indre Nordmøre og deler av Romsdal, sier styreleder Ole Bjørner Loe Welde og fortsetter:
– Redaksjonen har lagt ned en kjempeinnsats. Dette ser vi først og fremst gjennom det daglige nyhetsarbeidet. I Driva jobber man for å være først og best med nyheter. Gjengen i Driva høster redaksjonelle priser, leverer gode økonomiske resultat og øker i oppslutning, sier han.
Redaktør Tommy Fossum er meget godt fornøyd med at Driva nærmer seg 10 000 daglige lesere.
– Vi holder stimen. Med gode opplagstall følger naturligvis gode lesertall. Det som er ekstra artig er at vi fortsetter veksten også i 2023. Vi operer i et spennende mediemarked, der man ikke kan ta den slags for gitt, sier han.
De ferske tallene viser at 52% av Drivas lesere er kvinner. Driva har størst økning i aldersgruppen 40 - 49 år.
Også den digitale veksten fortsetter. Antall digitale lesere har økt med hele 21,6% sammenlignet med første kvartal i 2022.
Samlet sett hadde norske nettsteder en god start på året. Den totale digitale dekningen øker med 2,9 prosent siden første kvartal i 2022.
Tall fra avisene i Driva-distriktet (digital og papir):
Avis | Q1 2022 | Q1 2023 |
---|---|---|
Driva | 9070 | 9786 |
Aura Avis | 6217 | 6753 |
Tidens Krav | 32 989 | 33 481 |
Sør-Trøndelag | 17 364 | 16 127 |
Romsdals budstikke | 35 861 | 35 636 |