Kommunestyrene i Sunndal og Surnadal var torsdag på befaring både på sunndalsida og surnadalsida av Todalsfjorden. Etter befaringen virker det som Trollheimstunnelen har fått en undersjøisk konkurrent.

Statens vegvesen orienterte om ulike alternativer for ferjefritt samband mellom Surnadal og Sunndal. Planlegger Trygve Vestad la fram de tre utredede alternativene, lang tunnel, bru/tunnel og undersjøisk tunnel. Lenge har debatten gått om lang tunnel kontra kort tunnel og bru. Flertallet av politikerne i Surnadal og Sunndal ventet denne befaringen skulle sementere lang tunnel som det klart beste og mest realistiske alternativet. Men der gikk de på en smell. For etter befaringen seiler undersjøisk tunnel opp som en sterk utfordrer. Undersjøisk tunnel koster etter de anslag Statens vegvesen la fram 1,2 milliarder, bru/tunnel 1,75 milliarder og lang tunnel 1,5 milliarder.

– Det er ikke jeg som bestemmer. Men dere politikere bør ikke se bort fra undersjøisk tunnel som et reelt alternativ, det er for godt til det, sa planlegger Trygve Vestad til politikerne etter befaringen.

Dette resulterte i at politikere med et klart tunnelstandpunkt så langt, Lars Polden (Sp) og Lilly Gunn Nyheim (Ap) fra Surnadal, tok til orde for at undersjøisk tunnel etter befaringen er interessant. De spurte hvorfor alternativet ikke hadde vært kjørt fram sterkere før, men fikk til svar av Svein Solbjørg fra Statens vegvesen at alternativet alltid har ligget der, men at politikerne i et tidlig stadie valgte det bort fordi det den gang var betydelig usikkerhet rundt bygging av undersjøiske tunneler.

– Etter dette møtet er det bare et alternativ for meg. Undersjøisk tunnel, sa Leif Meisingset (Frp) fra Sunndal, fra før en ihuga bruforkjemper.

Frp i Surnadal står derimot fast på sitt programvedtak om bru, sjøl om også Johs Vaag syntes argumentene for undersjøisk tunnel var gode.

– Mer estetisk og turistvennlig med bru, mener Vaag.

Mer fra befaringen i papirutgaven fredag.