Onsdag morgen publiserte Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) opplagstallene for andre halvår 2023.

Opplaget til norske aviser går tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2022 til andre halvår 2023.

Tallene viser imidlertid at Driva fortsetter den fine veksten fra de siste årene, og avisa har nå totalt 4 223 abonnenter.

Det er 433 (+11,4) flere enn avisa hadde i andre halvår 2022.

– Vi ser en fortsatt fin utvikling. Vi gjør et nytt godt byks, også på opplagstall. Det er gledelig, og skyldes først og fremst at vi er en liten, men dyktig og dedikert gjeng, som er framme i skoa samtidig som vi evner å prioritere, sier en jublende glad redaktør, Tommy Fossum.

Onsdag holder Fossum foredrag for avisledere i Trondheim om Drivas reise.

Sterk digital vekst

Innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb, sier følgende om Drivas tall:

– I kategorien lokalaviser med mellom 4000 og 9999 i opplag, er Driva den som øker mest i prosent, og er samtidig blant de 10 avisene som øker mest i antall opplagsenheter (nr. 9).

Håvimb fortsetter:

– Driva er et godt eksempel på lokalaviser som lykkes godt med den digitale transformasjonen, og kan i andre halvår av 2023 vise til en heldigital økning på 33 prosent. Driva går også mindre tilbake på komplett enn resten av markedet.

For å sette tallene enda litt mer i perspektiv: i 2017 var Drivas opplagstall på 3025. Det betyr at avisa har økt med 1198 - snaue 40 prosent - på seks år.

Driva har økt opplaget med 1198 fra 2017 til 2023.

Nådde målet

Da opplagstallene for andre halvår 2022 kom på samme tid i fjor, var Driva den avisen i Møre og Romsdal med størst vekst, både prosentvis og i rene tall. Da uttalte styreleder Ole Bjørner Loe Welde at Driva siktet mot et opplag på 4000.

Det målet er nå nådd, med god margin.

I antall opplagsenheter øker Sunnmørsposten mest i fylket fra andre halvår 2022 til andre halvår 2023, med 890 (+3,3%). Romsdals Budstikke er nummer to med 623 (+3,6%) og Driva nummer tre med 433 (+11,4).

Ser man på prosentvis vekst er ØyBlikk på Sunnmøre nummer én med 14,9% (opp fra 1 131 til 1 299), Driva nummer to med 11,4% og Nyss nummer tre med 5,5% økning.

I vår nærområde går Aura Avis opp 90 (2,98%) til 3 109 og Tidens Krav ned 326 til 12 059 (-2,63%).

Andre halvår 2023Andre halvår 2022Endring i opplagAndre halvår 2023Andre halvår 2023Andre halvår 2023Andre halvår 2022Andre halvår 2022Andre halvår 2022
AvisKategoriNetto totalNetto totalMot andre halvår 2022PapirDigitalKomplettPapirDigitalKomplett
SunnmørspostenLokalaviser 10000-34999279152702589025317585100772571507711691
Romsdals BudstikkeLokalaviser 10000-34999177501712762311610462717210688958126
Tidens KravLokalaviser 10000-349991205912385-3261008473348611171965078
Møre-NyttLokalaviser 4000-999951565060961122649239510822852667
Vikebladet VestpostenLokalaviser 4000-9999463945766396259119529522502231
VestlandsnyttLokalaviser 4000-999945954628-331012204229014117912696
DrivaLokalaviser 4000-9999422337904331312539155316219121716
NyssLokalaviser 4000-999941743955219851705238410212212632
Åndalsnes AvisLokalaviser under 4000352934389145201514697516031760
Aura AvisLokalaviser under 4000310930199053182412326015701389
MøreLokalaviser under 400030143045-319485420661106772258
BygdebladetLokalaviser under 400022832298-15147163197315922137
NordreLokalaviser under 400020211981409355013781014141466
Synste MøreLokalaviser under 400019891998-937192176001671831
SulapostenLokalaviser under 40001911185853121154163611681734
VestnesAvisaLokalaviser under 400013281399-71127338863164270965
Øy-BlikkLokalaviser under 40001299113116811625093361421028
StorfjordnyttLokalaviser under 400011851287-10258711056671151105
MidsundingenLokalaviser under 400010001010-1013914771447152811

– Lokaljournalistikken står sterkt

MBL melder at totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent, mens det digitale opplaget øker med 9,5 prosent.

Regionavisene og de minste lokalavisene har opplagsvekst, mens alle andre kategorier går tilbake.

Komplett har en større nedgang enn tidligere, med 14 prosent, og papiropplaget går tilbake med 16 prosent fra andre halvår 2022 til andre halvår 2023.

– Stadig flere nordmenn foretrekker å få med seg nyheter digitalt, det ser vi nå resultatene av. Den digitale transformasjonen pågår fortsatt for fullt hos de mindre lokalavisene, og flere ser ut til å lykkes godt med denne overgangen. Regionavisene styrker seg både med økt opplag og flere lesere i perioden. Tallene viser at lokaljournalistikken står sterkt, og at lokal- og regionavisene er en viktig del av nordmenns hverdag, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i MBL til mediebedriftene.no.